Sökning: "hinder och möjligheter i lärmiljö"

Visar resultat 11 - 15 av 60 uppsatser innehållade orden hinder och möjligheter i lärmiljö.

  1. 11. Lärmiljöer i mobila verksamheterpedagogers berättelser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Fredriksson; [2022]
    Nyckelord :Den sociala; pedagogiska och fysiska lärmiljön; tillgänglighetsmodellen;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractFredriksson, Malin (2022). Lärmiljöer i mobila verksamheter-pedagogers berättelser.Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 12. Specialpedagogers erfarenheter av att vända problematisk skolfrånvaro till ökad skolnärvaro

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Åsa Carlsson; Anna Nordblom; [2022]
    Nyckelord :Specialpedagogik; problematisk skolfrånvaro; skolnärvaro; relationellt perspektiv; KASAM; tillgänglig lärmiljö; samverkan.;

    Sammanfattning : Statens offentliga utredning (2016:94) menar att det finns en bristande kunskap i den svenska skolan om vad som främjar närvaro samt att det förekommer brister i utredning av orsakerna till frånvaro vilket i sin tur kan leda till risken att inte rätt åtgärder vidtas. I utredningen står det vidare att även om det är svårt att avgöra om skolfrånvaron ökat i vårt samhälle så får frånvaro större konsekvenser för en elev idag utifrån det kunskapssamhälle vi lever i, jämfört med tidigare generationer. LÄS MER

  3. 13. Perspektiv på överlämningar från grundskola till gymnasieskola En intervjustudie med åtta specialpedagoger

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lillemor Praetorius; Ingela Wirdenäs; [2021-01-28]
    Nyckelord :övergångar; överlämningar; elevhälsa; specialpedagog;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka specialpedagogers perspektiv på överlämningar mellan grundskola och gymnasium för elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd. Övergångar mellan olika skolformer påverkar elever på olika sätt. LÄS MER

  4. 14. Flickor med autismspektrumtillstånd - möjligheter och hinder för delaktighet i grundskolans lärmiljö : En kvalitativ intervjustudie med sju flickor med AST-diagnos i grundskolans årskurs 7-9 och gymnasiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Anna Hellkvist; Clara Nilsson; [2021]
    Nyckelord :autismspektrumtillstånd; flickor; inkludering; delaktighet; elevperspektiv; lärmiljö; grundskola;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 15. "Mera inspirerande lärmiljöer till alla!" : En studie om pedagogiska inomhus lärmiljöer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Reeta Mataleena Akkanen; Kristiine Jekabson Wahlqvist; [2021]
    Nyckelord :pedagogisk lärmiljö; fysisk miljö; förskola; kvalitativa intervjuer; enkät; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Barnen tillbringar en stor del av sin dag i förskolans lärmiljöer. Pedagogerna som arbetar i förskolan stimulerar barnen och har ansvaret för deras ständiga utveckling inom olika ämnen. Förskolan ska erbjuda en god miljö för barnen. Vi upplever att en god miljö handlar om pedagogernas och rektorns tolkningsförmåga. LÄS MER