Sökning: "hur använder vi artefakter i förskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 31 uppsatser innehållade orden hur använder vi artefakter i förskolan.

  1. 16. Hur upplever pedagoger användandet av webbverktyg som dokumentationsform i förskolan?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna-Maria Bergström; Cecilia Persson; [2017]
    Nyckelord :didaktik; digital dokumentation; förskola; pedagogiskt utvecklingsarbete; webbaserat dokumentationsverktyg;

    Sammanfattning : Den här intervjustudien inriktar sig på hur pedagoger upplever användandet av digitala webbverktyg för att dokumentera på förskolor. Eftersom det är ett relativt nytt fenomen att dokumentera digitalt så saknas det omfattande forskning på området. LÄS MER

  2. 17. Barn föds med digital kompetens : Digitala verktyg som stöttning för språk och kommunikation för individ och grupp

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Bushra Khadum; [2017]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; språk; sociokulturellt perspektiv; digitala verktyg; lärplatta; digitala kompetens; artefakter; mediering; stöttning; digital undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare förhåller sig till digitala verktyg för att stödja språkutveckling hos förskolebarn i lärandesituationer. Vårt fokus är på förskollärares förhållningssätt i arbete med digitala verktyg. LÄS MER

  3. 18. Två språk eller flera : Svenska som andraspråk i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Miranda Karjagdiu; Milka Veleva; [2017]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; flerspråkighet; förskola;

    Sammanfattning : Inledning I förskolan finns det flera barn som har svenska som andraspråk och invandringen i Sverige växer mer än någonsin. Nästan vart femte förskolebarn använder fler än ett språk dagligen. Den sociokulturella teorin ligger till grund i vår undersökning eftersom människan lär sig språk genom att samspela med andra. LÄS MER

  4. 19. Interkulturell pedagogik och förskolans fysiska miljö : Kulturella artefakters betydelse för barns tillägnande av en flerkulturell tillhörighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Rasmus Brask; Jenny Bohlin; [2016]
    Nyckelord :Interkulturell pedagogik; kulturella artefakter; kulturell bakgrund; mångkulturalitet; pedagogisk miljö; förskollärare; förskola;

    Sammanfattning : Den här studiens första delsyfte var att vi skulle fördjupa oss inom den interkulturella pedagogiken. Detta för vår egen förståelse samt för att kunna diskutera hur denna pedagogik kan relateras till föremål och material i förskolan som återspeglar barns olika kulturella bakgrunder. LÄS MER

  5. 20. Får vi vara med? : En kvantitativ studie om de yngsta barnen och digitala verktyg i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Beatrice Hansen; Rebecka Nilsson Johansson; [2016]
    Nyckelord :IKT; digitala verktyg; förskola; yngre barn;

    Sammanfattning : BakgrundFörst i bakgrunden lyfts barns utveckling och lärande kring språk, samspel och lek. Litteraturen tar upp de yngsta barnens utveckling och lärande samt teorier om språkutveckling och lek. Vidare lyfts forskning om digitala verktyg i förskolan med fokus på datorer, lärplattor och interaktiva tavlor. LÄS MER