Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Likvärdigt stöd för flickor och pojkar? : En kvalitativ studie om särskilt stöd och kön på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Fredrik Artan; Henrik Patris; [2023]
    Nyckelord :Kvalitativ innehållsanalys; kön; könsstereotyper; performativitet; särskilt stöd; åtgärdsprogram.;

    Sammanfattning : I ett led att stärka likvärdigheten i skolan, ges särskilda stöd till elever som inte uppnår kunskapskraven när extra anpassningar inte räcker till. Det har tidigare uppmärksammats att flickor inte får del av detta stöd i samma utsträckning. LÄS MER

  2. 2. Gymnasieskolans emotionsregim. En kvalitativ studie om hur lärare hanterar emotioner i sin yrkesroll.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Mattias Wikström; Sandra Lundström; [2022-06-28]
    Nyckelord :emotionssociologi; pedagogik; emotionsarbete; emotionsregim; känsloregler.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra till forskningsområdet emotionssociologi och pedagogik genom att skapa ökad förståelse om vilken roll och betydelse känslor och emotioner har för gymnasie-lärare i deras arbete. Bland annat ämnar studien att besvara på vilket sätt känsloregler påverkar lärare, vilka strategier som lärare utvecklat för att hantera emotioner samt vilka konsekvenser som arbetet med emotionshantering har för lärare. LÄS MER

  3. 3. En skola för alla? : Inkludering och exkludering av elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Fahimeh Jafar Nejad; [2018]
    Nyckelord :A school for all; inclusion; exclusion; special pedagogy; neuropsychiatric disabilities; En skola för alla; inkludering; exkludering; specialpedagogik; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar;

    Sammanfattning : ’A school for all?’ is a scientific essay regarding the inclusion of students with neuropsychiatric disabilities inside the classroom. This essay is about the reality behind ’a school for all’ and became a starting point of this paper due to the everyday dilemmas I face as a leisure-time teacher that coexist in a classroom. LÄS MER

  4. 4. Inkludering av nyanlända elever - ur ett språkdidaktiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Anna Lundberg; Lejla Redzepovic; [2017]
    Nyckelord :Inkludering; exkludering; nyanlända elever; språkinlärning;

    Sammanfattning : Det ökade antalet nyanlända elever sätter det svenska utbildningsväsendet på hårda prov. Forskningsläget visar på ett ömsesidigt förhållande mellan inkludering och språkinlärning. Syftet med vår litteraturstudie är att undersöka vad forskning visar om inkludering av nyanlända elever i skolan. LÄS MER

  5. 5. iPad och appar för lärande En kvalitativ studie om åtta speciallärares och specialpedagogers erfarenheter och åsikter om iPad och appar i undervisningen av elever med läs- och skrivsvårigheter

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jeanette Carlsson; Ulrica Thorslund; [2016-05-19]
    Nyckelord :iPad; appar; digitala verktyg; läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Syfte: Ett syfte med studien är att undersöka speciallärares och specialpedagogers erfarenheter och åsikter om användning av iPad och appar i undervisningen av elever med läs- och skrivsvårigheter. Ett annat syfte är att undersöka om pedagogerna anser att denna undervisning leder till någon utveckling för eleverna samt om den ökar elevernas motivation och stärker deras självförtroende. LÄS MER