Sökning: "hur kvinnor framställs i läroböcker"

Visar resultat 1 - 5 av 64 uppsatser innehållade orden hur kvinnor framställs i läroböcker.

  1. 1. Det utplånade könet och det framstående könet : En läroboksanalys om hur kvinnor och män utifrån ett diskursanalytiskt perspektiv framställs i epokerna realism och naturalism

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Maja Holmberg; [2023]
    Nyckelord :Läroboksanalys; genus; kritisk diskursanalys; litteraturhistoria och gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Enligt läroplanen för gymnasieskolan är ett av skolans uppdrag att aktivt verka för jämställdhet. Om det ska ske behöver även skolans läroböcker verka för skolans jämställdhetsuppdrag. Ett sätt att arbeta med jämställdhet är i ämnet svenska och i arbetsområdet litteraturhistoria. LÄS MER

  2. 2. Vilken kvinnlig representation finns i den svenska historieundervisningen som  bedrivs i lågstadiet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Mansoora Akhlaqi; Ridvall Isabella; [2023]
    Nyckelord :kvinnohistoria; genusperspektiv; genusperspektiv historieundervisning; jämställd historieundervisning; könsroller historia; kvinnor i historieundervisning; representation; Equality in history education; Pupils education in history; Gender roles history;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att besvara frågeställningen “vilken kvinnlig representation finns i den svenska historieundervisningen som bedrivs i lågstadiet?”. Vilken roll har skolan i detta? Denna frågeställning ska besvaras genom att undersöka den befintliga forskningen som finns inom detta område. LÄS MER

  3. 3. Historieläroböcker och genusperspektiv : En jämförande analys av fem läroböcker i historia för gymnasiet med fokus på genus

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Anna Sefertzi; [2022]
    Nyckelord :genus; jämställdhet mellan kön; genusteori; genushistoria; historiedidaktik;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnar göra en jämförande analys av fem historieläroböcker med fokus på genus. Syftet blir att undersöka hur genusperspektiv framträder i historieläroböckerna. LÄS MER

  4. 4. Var e' brudarna? : en granskning av genus i läromedel för samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Thomas Remlén; [2022]
    Nyckelord :Genus; Hirdman; kön; läromedel; samhällskunskap;

    Sammanfattning : Bakgrund: Genom att lärare idag använder olika material utifrån lärarnas egna tolkningar av läroplaner kan synsättet på vilka läromedel som används få eleverna att uppleva att utbildningen inte blir likvärdig. Studien har betydelse för att göra lärare uppmärksamma på hur kunskap om genus kan öka medveten om skillnader i hur flickor och pojkar framställs i skrivna läromedel. LÄS MER

  5. 5. Genus i läroböcker i ämnet historia : En kvalitativ läromedelsanalys av hur män och kvinnor framställs i bild och text

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Doris Bosnjak; Savas Keisidis; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER