Sökning: "hur man skapar en gemenskap"

Visar resultat 1 - 5 av 68 uppsatser innehållade orden hur man skapar en gemenskap.

  1. 1. Behöver ytterstaden bli innerstaden för att vara socialt hållbar? : En fallstudie av Husbys utemiljöer

    Kandidat-uppsats, KTH/Urbana och regionala studier

    Författare :Julia Engel; Emma Ramstedt; [2023]
    Nyckelord :Million Homes Programme; public spaces; outdoor environment; social sustainability; urbanity; Miljonprogrammet; offentliga rum; utemiljö; social hållbarhet; stadsmässighet;

    Sammanfattning : Miljonprogramsområden karaktäriseras i många fall av en enformig bebyggelse, storabostadsgårdar, trafikseparering och mycket grönska. Dessa områden är i behov avupprustning, både invändigt men även i den offentliga miljön. Idag råder ett stadsmässigtideal inom stadsplanering. LÄS MER

  2. 2. Meningsskapande och identitet genom TikTok : En kvalitativ studie om TikToks roll för unga vuxna i Stockholmsområdet

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Juliette Steno; [2023]
    Nyckelord :TikTok; sociala medier; kultursociologi; unga vuxna; identitet; meningsskapande; gemenskap;

    Sammanfattning : Denna studie har ämnat att undersöka hur unga vuxna skapar mening och identitet genom TikTok. Syftet med studien är att tillföra kunskap och fylla kunskapsluckor om TikTok användning utifrån ett sociologiskt perspektiv, specifikt genom unga vuxnas meningsskapande och identitet. LÄS MER

  3. 3. Podcast som verktyg för identitetsskapandet : En kvalitativ intervjustudie med åtta lyssnare till podcasten Ursäkta

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Klara Julevik; Elin Claesson; [2023]
    Nyckelord :Podcast; fanskap; fangemenskap; fankultur; parasociala relationer; medierad intimitet;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker om och i så fall hur podcasten Ursäkta har betydelse för unga vuxna kvinnors identitetsskapande. Med studien vill vi bidra med kunskap om identitetsskapande i relation till podcastlyssnande med fokus på fanskap. I denna studie har vi valt att inrikta oss på podcasten Ursäkta och dess lyssnare. LÄS MER

  4. 4. Design för att minska och upplysa om skärmtid

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Embla Gustafsson Franzén; [2023]
    Nyckelord :Användarcentrerad design; behaviour design; skärmtid påverkan; bryta beteende mönster.;

    Sammanfattning : Det här är ett designdrivet forskningsprojekt som kommer svara på frågeställningen: Hur kan man genom produktdesign bidra med mindre skärmtid för barnfamiljer vid middagsbordet? Studien baseras på användarcentrerad design och behavioral designmetoder och kommer att avgränsas till barnfamiljer med barn mellan 4-8 års ålder. Undersökningen inleds med att utforska vilka behov som finns genom intervjuer och enkäter med föräldrar och förskollärare. LÄS MER

  5. 5. En studie om fritidslärares pedagogik - hur bygger man ett positivt skolklimat?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Nathalie Hultgren; Edward Rogius; [2023]
    Nyckelord :fritidshem; värdepedagogik; den generaliserande andre; den proximala utvecklingszonen; internalisering; kompisskapande; skolklimat;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur fritidslärare påverkar elevers sociala miljö i fritidshemmet och vad som skapar ett positivt skolklimat. Vi undersöker även vilka strategier lärarna använder sig av för att främja olika värden. Dessa värden är de som kommer av värdegrunden på fritidshemmet. LÄS MER