Sökning: "hur och vad leker barn"

Visar resultat 1 - 5 av 142 uppsatser innehållade orden hur och vad leker barn.

  1. 1. Upplever barn att skogen används på fritidshemmet?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Alva Eriksson; Linda Eriksson; [2023-10-23]
    Nyckelord :Skogen; fritidshem; utomhuslek; barns perspektiv; platser;

    Sammanfattning : På fritidshemmet ska barn erbjudas en meningsfull fritid och uppmuntras till lek och rörelse. Enligt Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 11, 2019) ska undervisningen i fritidshemmet bland annat erbjuda barn möjlighet att upptäcka friluftsliv, vistas i olika naturmiljöer samt lära sig om allemansrätten. LÄS MER

  2. 2. Vad är fri lek i förskolan, egentligen? : En kvalitativ studie om hur förskollärare ser på fri lek

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Amanda Alexis; Max Backholm; [2023]
    Nyckelord :Frihet; fri lek; förskollärare; lek och lärande; lek; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa en förståelse kring förskollärares syn på begreppet ”fri lek” och vilket utrymme de ger ”fri lek” i förskolan. Vi undersöker i studien även ”fri lek” som fenomen och problematiserar hur pass fri den egentligen är. LÄS MER

  3. 3. Lava-zombies och pusslekar : En kvalitativ studie med syfte att undersöka förskollärares syn på om de lekredskap och/eller ytor som erbjuds i förskolans utemiljö påverkar barns lekar ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Paulina Andersson; [2023]
    Nyckelord :Förskolans utomhusmiljö; fri lek; genusperspektiv; kamratkultur; tolkande reproduktion; affordance;

    Sammanfattning : Barn idag tillbringar en stor del av deras barndom på förskolan och mycket av dagarna där spenderas i utemiljöerna. Att förskolan ska erbjuda och sträva efter att barnen ska mötas och behandlas på jämlikt vis är en viktig fråga inom förskolan men det krävs kunskap och förståelse för hur jämlikt tolkas och användas. LÄS MER

  4. 4. Elevernas inflytande på fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Johny Gebrayel; [2023]
    Nyckelord :Authority; influence; Makt; inflytande;

    Sammanfattning : : Eleverna har inflytande över att äta så mycket de ville av det som erbjöds på frukosten i matsalen. Dessutom kunde de välja att sitta vid ett bord och äta frukost med några elever från fritidshemmet och att de hade inflytande över att kunna prata med varandra. Dock på den bestämda ytan. LÄS MER

  5. 5. ”Jag är i första hand en medforskare” : Förskollärares uppfattningar om naturvetenskaplig undervisning för yngre barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Amelia Bard; Linnea Alenklint; [2022]
    Nyckelord :Science teaching; preschools; young children; preschool teachers; learning; Naturvetenskapsundervisning; förskolor; yngre barn; förskollärare; lärande;

    Sammanfattning : En stor del av Sveriges 1-2 åringar vistas på förskolan och därmed innefattas av läroplanen för förskolan (Lpfö 18). Läroplanen innehåller mål och riktlinjer för naturvetenskaplig innehåll och undervisningsmetoder som kan främja barns lärande. Tidigare forskning menar att det finns flera olika metoder att undervisa yngre barn. LÄS MER