Sökning: "idrott hälsa betygsättning lärare"
Visar resultat 1 - 5 av 63 uppsatser innehållade orden idrott hälsa betygsättning lärare.
1. “Vadå jag är jättebra bra på att orientera, jag ska ha ett A” - : En studie om likvärdig bedömning inom ämnet idrott och hälsa.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : I denna studie undersöks idrottslärares problematik att kunna bedöma likvärdigt inom ämnet idrott och hälsa. Detta har medfört att betyg inte sätts konsekvent och likvärdigt. En kvalitativ undersökning har gjorts bestående av intervjuer med ett antal idrottslärare, till hur dem förhåller sig till likvärdig bedömning. LÄS MER
2. Prövning i idrott och hälsa 1 : Diskrepans bidrar till underminering av rättvis och likvärdig bedömning.
Master-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Bakgrund: Prövningar i idrott och hälsa tycks ha ökat de senaste åren och att utforma en prövning i idrott och hälsa som ger förutsättningar att sätta ett rättvist, likvärdigt och rättssäkert betyg kan upplevas som en utmaning. Inte minst då det finns en avsaknad av såväl forskning på området som vägledande riktlinjer att förhålla sig till. LÄS MER
3. "RÖRELSEKVALITETERNA ÄR JU DET SOM VÄGER ABSOLUT TYNGST” : En intervjustudie om gymnasielärares bedömningspraktik i idrott och hälsa
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Lärare upplever att det kan vara särskilt svårt med bedömning och betygsättning inom ämnet idrott och hälsa. Därav är det av stor betydelse att de som sätter betyg på elevers prestationer förstår och konkretiserar vad som skall bedömas för att en rättssäker bedömning skall vara möjlig. LÄS MER
4. Bedömning och betygsättning av rörelsekvaliteter : En kvalitativ studie av lärare i idrott och hälsa
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : Trots omfattande reformer och ändringar av både skolans läroplaner och betygssystem har forskning visat på en alltjämt fortsatt problematik gällande likvärdighet vid bedömningar och betygsättning. Särskilt problematiskt för ämnet idrott och hälsa är utmaningen med att bedöma elevernas rörelsekvaliteter. LÄS MER
5. "Jag bedömer vad jag ser" : En kvalitativ studie om idrottslärares syn på bedömning och lärande i förhållande till elevers klädval
M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna uppsats är att undersöka idrottslärares upplevda förmåga att bedöma elevers allsidiga rörelseförmåga i förhållande till deras klädval. Frågeställningarna var enligt följande: Hur uppfattar idrottslärare att elevers kläder kan påverka deltagandet på lektionerna?; Hur uppfattar idrottslärare att elevers kläder kan påverka lärandet? samt Hur uppfattar idrottslärare att elevers kläder kan påverka bedömningen av allsidig rörelseförmåga? Metod Metoden som användes var en kvalitativ undersökningsmetod genom semistrukturerade intervjuer med fem verksamma högstadielärare spridda i Stockholmsområdet. LÄS MER