Sökning: "idrott och hälsa teori"

Visar resultat 21 - 25 av 177 uppsatser innehållade orden idrott och hälsa teori.

  1. 21. "RÖRELSEKVALITETERNA ÄR JU DET SOM VÄGER ABSOLUT TYNGST” : En intervjustudie om gymnasielärares bedömningspraktik i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Marie Christensson; [2023]
    Nyckelord :bedömarvaliditet; betygsättning; didaktik; idrott och hälsa; idrottsdidaktiska metoder;

    Sammanfattning : Lärare upplever att det kan vara särskilt svårt med bedömning och betygsättning inom ämnet idrott och hälsa. Därav är det av stor betydelse att de som sätter betyg på elevers prestationer förstår och konkretiserar vad som skall bedömas för att en rättssäker bedömning skall vara möjlig. LÄS MER

  2. 22. Den funktionella samhällsmedborgaren : en diskursanalys av läroplanernas syn på fostran inom Idrott och hälsa från 1962–2022

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Thérèse Lindberg; Emilia Liebendörfer; [2023]
    Nyckelord :Curriculum; physical education; dicipline; Idrott; gymnastik; Läroplan; läroplansteori; fostran; diskursanalys; idrott och hälsa; skolidrott;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Denna studies syfte var att analysera den svenska skolans läroplaner under perioden 1962–2022, där vi mer specifikt avsåg att analysera vad som uttrycks om eleven som en funktionell samhällsmedborgare inom ämnet idrott och hälsa: Vilka centrala begrepp och värdeord används i läroplanerna över tid? Vilka egenskaper, utöver fysiska förmågor, lyfts fram i kursplanen ämnet idrott och hälsa? Utmärks utformningen av kursplanen i idrott och hälsa av kontinuitet eller förändring över tid? Teori och metod Användandet av en diskursanalys ser vi både som teori och metod för vår studie. Då det finns en mängd olika diskurser har vi valt att använda oss av kritisk diskursanalys kopplat till Faircloughs analysmodells tre olika nivåer. LÄS MER

  3. 23. Friluftsliv i innerstadsskolor : en intervjustudie om olika lärares syn på begreppet friluftsliv i undervisningen

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Javid Heidari; [2023]
    Nyckelord :friluftsliv; ramfaktorteori; undervisning idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med uppsatsen är att undersöka hur lärare ser på friluftsliv som begrepp i friluftslivsundervisning i relation till skolans ramfaktorer och hur det påverkar friluftsundervisningen. Frågeställningar: Hur påverkas friluftslivsundervisningen av skolans ramfaktorer? Vad krävs för att en lektion ska kunna kategoriseras som friluftslivundervisning enligt lärarna? Utifrån Andkjears friluftskors och skolans ramfaktorer, hur anpassar lärarna sin förståelse för begreppet friluftsliv? Teori & Metod Studien har en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer där fyra grundskolelärare på skolor i Stockholms innerstad har deltagit. LÄS MER

  4. 24. Rörelse i skolvärlden : En kvalitativ undersökning av hur pedagoger  arbetar med Skolverkets förslag om mer  rörelse

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Viktor Yousef; Omar Amdaouech; [2023]
    Nyckelord :Movement proposal; brain breaks; school; grades 7–9; teaching; Swedish National Agency for Education; government; physical education health; Rörelseförslag; brain breaks; skola; årskurs 7–9; undervisning; skolverket; regering; idrott hälsa;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger arbetar med förslaget om "mer rörelse i skolan". För att uppnå studiens syfte, kommer följandefrågeställningar att besvaras: Hur tolkar olika pedagoger förslaget om "mer rörelse i skolan"? Hur genomförs förslaget i praktiken? Hur utvärderar man det praktiska arbetet med förslagetom "mer rörelse i skolan"? Teori och metod Denna studie genomfördes med en kvalitativ ansats. LÄS MER

  5. 25. Idrott och hälsa, ett ämne för alla? : En kvalitativ studie kring hur elevers socioekonomiska situation påverkar deltagandet i ämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Elin Lackegård; [2023]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; socioekonomiska förhållanden; föreningsidrott; kapital; deltagande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur elevernas socioekonomiska och sociokulturellaförhållanden kan påverka deras deltagande på lektionerna. Empirin samlades in genomkvalitativa intervjuer samt fokusgruppsintervjuer på en skola i ett område med lägresocioekonomiska förutsättningar. LÄS MER