Sökning: "idrott särskola"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden idrott särskola.

  1. 1. En skola för alla : En kvalitativ intervjustudie av idrottslärares upplevelser av anpassningar och kollegialt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emine Tunuzliu; Merita Tunuzliu; [2022]
    Nyckelord :Teaching methods; collegial learning; capital; adaptation; physical education; Undervisningsmetod; kollegialt lärande; kapital; anpassning; inkludering; idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka idrottslärares arbete med undervisningsmetoder som möjliggör en skola för alla. Samt att undersöka eventuella kompetenser eller kunskaper som idrottslärarna upplevs sakna inom möjliggörande metoder för ämnet idrott och hälsa. LÄS MER

  2. 2. Hälsa i särskolan : En studie om hur lärare i idrott och hälsa arbetar med hälsa i särskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Elisabeth Ekstav; [2020]
    Nyckelord :idrott och hälsa; hälsoarbete; intellektuell funktionsnedsättning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I dagens samhälle är hälsa en viktig del i välbefinnandet. Folkhälsomyndigheten redogör föratt hälsan i Sverige är mycket god men att det finns en grupp där utvecklingen inte går lika snabbt framåt. Den gruppen är personer med intellektuell funktionsnedsättning. LÄS MER

  3. 3. Man får titta på förutsättningar och individanpassa, oavsett om det är på grundskolan eller grundsärskolan : En kvalitativ studie om betyg, bedömning och omdömen i idrott och hälsa i grundskolan jämfört med grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Caroline Björkstrand; Jenny Lodin; [2016]
    Nyckelord :Idrottsundervisning; särskola; grundsärskola; idrott och hälsa i grundsärskola; krav; skolan;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka hur särskoleelever blir bedömda inom idrott och hälsa och analysera om de olika kursplanerna och kunskapskraven för grundsärskolan och grundskolan skiljer sig åt och hur de tolkas av olika lärare som undervisar i samma stadier på grundskolan och grundsärskolan.   Frågeställningarna som behandlas i studien är: Finns det några likheter eller skillnader mellan de två olika kursplanerna? Hur tolkar lärarna de centrala innehållen och kunskapskraven, samt hur arbetar de med dem? Påverkar lärarens tolkningar av de centrala innehållen och kunskapskraven bedömningen av eleverna? Har lärare i idrott och hälsa olika krav på sina elever i grundsärskolan jämfört med grundskolan om kunskapskraven som ställs är olika? Metod Studien består av kvalitativa intervjuer samt en textanalys av kursplanerna för grundskolan och grundsärskolan. LÄS MER

  4. 4. Idrott och hälsa - ett ämne för inkludering? : En intervjustudie om idrottslärares syn på inkludering av elever från särskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Carl Nilsson; Jonas Pettersson; [2013]
    Nyckelord :inkludering; inclusion; specialpedagogik; särskola; idrott och hälsa; awesome; calle; jonas;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med uppsatsen har varit att öka kunskapen om idrottslärares uppfattningar om inkludering av elever från särskolan och hur detta påverkar undervisningen i idrott och hälsa. Vilka förutsättningar är enligt idrottslärarna centrala i den inkluderande undervisningen?  Vilka fördelar respektive nackdelar finns det för individen och gruppen i en inkluderande undervisningsmiljö?  Hur ser idrottslärarna på utvecklingsmöjligheterna för individ och grupp genom inkludering i idrott och hälsa?   Metod Studien har en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  5. 5. Idrottslärares instruktioner, bemötande och feedback : En observationsstudie om idrottslärares arbete med elever i särskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Johanna Larsson; Emma Tengström; [2013]
    Nyckelord :instruktioner; bemötande; feedback; särskolan; specialpedagogik; idrottsundervisning; Lgrsä 11; idrottslärare;

    Sammanfattning : Idrott och hälsa är ett obligatoriskt ämne för elever oavsett de går på särskola eller inte. Elever i särskolan kan behöva annorlunda instruktioner, bemötande och feedback. Det som avgör hur idrottsläraren behöver arbeta med dessa saker beror på vilken typ av funktionsnedsättning eleverna har. LÄS MER