Sökning: "inkluderande arbete i skolan"
Visar resultat 41 - 45 av 149 uppsatser innehållade orden inkluderande arbete i skolan.
41. Det här måste jag göra för att eleven ska må bra nästa vecka : En studie om fritidshemspersonalens möjligheter att arbeta med anpassningar för elever i fritidshemmet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The purpose with this study is to investigate how leisure time-staff in the leisure time centre experience the opportunity to adjust the education for including all children, and what opportunities a principal describes that the leisure time-staff have to create an inclusive environment. The thesis is a qualitative study based on semi-structured interviews with four people active in different positions within the school, given us their own perception about the possibilities to adjust the education in the leisure time centre. LÄS MER
42. Utvecklingsarbete i praktiken : -en fallstudie om implementeringen av tillgängliga lärmiljöer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Murphy, Maria (2021). Utvecklingsarbete i praktiken -en fallstudie om implementeringen av tillgängliga lärmiljöer. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER
43. Nya matematiklärares arbete med inkludering av alla elever
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktikSammanfattning : Inkludering är ett omstritt begreppet i den svenska skoldebatten. Vissa politiker och debattörer menar att inkludering har gått för långt andra menar att det handlar om missförstånd om vad inkludering är. LÄS MER
44. Specialpedagogik, ”en naturlig del i vår pedagogiska verksamhet” : En kvalitativ studie utifrån fritidslärares resonemang
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med studien var att bidra med kunskap inom det specialpedagogiska området på fritidshemmet genom att analysera vad fritidslärare anser att det krävs för att skapa en tillgänglig och inkluderande lärmiljö för samtliga elever, även de elever i behov av särskilt stöd. Metoden som användes för att möjliggöra detta var kvalitativa semistrukturerade intervjuer, genomförda både fysiskt och digitalt. LÄS MER
45. Litteraturläsning i skolan : En historisk kanon eller en digitaliserad framtid
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktikSammanfattning : Studien syftar till att belysa läraruppfattningar om läskanon och digitalisering av skönlitteratur i den egna undervisningen, samt vad lärarna uppfattar som litteraturundervisningens primära mål. Studiens teoretiska utgångspunkter är Appleyards litterära socialisationsteori (1991) och Vygotskijs sociokulturella perspektiv (1978), med fokus på Vygotkijs medierande verktyg. LÄS MER