Sökning: "inkludering-exkludering"

Visar resultat 16 - 20 av 66 uppsatser innehållade ordet inkludering-exkludering.

  1. 16. Somaliska män i samverkan med den svenska arbetsmarknaden. Vad kan vi lära oss av dem?

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologi

    Författare :Marko Stojanovic; [2020]
    Nyckelord :Integration; Inclusion - exclusion; immigration integration policy; ethnicity; discrimination; stigma; socio-economic background.; Integration; Inkludering – exkludering; invandrings integrationspolitik; etnicitet; diskriminering; stigmatisering; socioekonomisk bakgrund.;

    Sammanfattning : That Sweden's self - image as one of the world's most tolerant countries, in which racism and exclusion from people is only of marginal societal relevance, is not in line with the series of empirical studies. During the last three decades, various research results have systematically shown that racism and exclusion have a varying degree of impact on social life in many areas of society and in various ethical groups in Sweden, where the Somali group appears as a particularly vulnerable group, both from a humanistic and economic perspective. LÄS MER

  2. 17. Utomhuspedagogikens natur- en kvalitativ studie om hur lärare i årskurserna 1-3 använder naturen som ett utvidgat klassrum.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Sofie Larsson; [2019-07-01]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; upplevelser; sinnen; inkludering; exkludering; motorik; hälsa; lärande; utveckling;

    Sammanfattning : Sammanfattning Skolan ska vara en likvärdig plats för eleverna att främja sociala relationer, kunskap och eget ansvar. Vidare ska skolan bidra till elevernas möjlighet till utveckling och lust att lära (Skol- verket, 2018). LÄS MER

  3. 18. Fysisk lärmiljö i tre särskilda undervisningsgrupper En studie om hur utformningen av den fysiska lärmiljön påverkar elever med särskilda svårigheter i deras väg mot kunskap

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Andréas Lindgren; [2019]
    Nyckelord :Fysisk lärmiljö; särskild undervisningsgrupp; geografisk lokalisering; skolgårdar; inkludering exkludering;

    Sammanfattning : Denna studie avser att belysa den fysiska lärmiljön i särskilda undervisningsgrupper. Målet är att ge kunskap om vad i den fysiska lärmiljön som kan utvecklas och förändras för att skapa bättre förutsättningar för elever i svårigheter så att de lyckas med sin skolgång. LÄS MER

  4. 19. “Kød og kreativitet” – visioner och verklighet: En studie om plats i skärningspunkten mellan mening, materialitet och människor

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Isabella Lindkvist Jensen; Daniela Ross; [2019]
    Nyckelord :Place; Place-development; Urban regeneration; Vision; Power; Inclusion; Exclusion; Destination Management; Platsutveckling; Makt; Cultural Sciences; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study is to discuss how visions about places influence the physical place-development, and how people’s ability to inhabit and make use of space is affected as a consequence. A case study of Kødbyen, Copenhagen’s Meat Packing District, was carried out to research this. LÄS MER

  5. 20. Hörselskadades möte med högskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Karin Gerleman Zander; [2019]
    Nyckelord :Hörselskador; Livsberättelser; Inkludering; Exkludering; Högre studier;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med det här arbetet är att beskriva och förstå hur hörselskadade studenter upplever och hanterar inkludering och exkludering på högskolan i Sverige. Bakgrunden är att hörselskadade studenter i en tidigare undersökning från 2007 visade sig vara underrepresenterade på högskolan och överrepresenterade i avhopp från densamma. LÄS MER