Sökning: "interaktiva klassrum"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden interaktiva klassrum.

  1. 1. Bordsrollspelets pedagogik : En kvalitativ undersökning av bordsrollspels användbarhet inom litteraturundervisning

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Kristoffer Hermansson; David Schück; [2020]
    Nyckelord :Upplevelsebaserat lärande; bordsrollspel; spelifiering; spelbaserat lärande; syntagmatiska tomrum; litterära föreställningsvärldar; elevaktivt lärande; multikognitiva och interaktiva inlärningsprocesser.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka det teoretiska ramverket för upplevelsebaserat lärande. I detta inräknas även elevaktiva arbetssätt med litteratur. Inom ramarna för aktionsforskning har en design för att arbeta med den upplevelsebaserade aktiviteten bordsrollspel konstruerats, utvärderats och utvecklats. LÄS MER

  2. 2. Den digitala läroplattformen: en läromedelsanalys

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Philip Johansson; [2019]
    Nyckelord :Läromedel; Digitala läromedel; Multimodalitet; Digitala verktyg; Gränssnitt; Traditionella läromedel; Värdering;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att göra en kvalitativ läromedelsanalys av ett digitalt läromedel för att se hur det kan påverka undervisningen. Detta görs genom att bryta ner läromedlet till dess komponenter, analysera dem och koppla till teori för att se möjliga konsekvenser av dess struktur och möjliga användning. LÄS MER

  3. 3. Hur har digitaliseringen i skolan förändrat kemiundervisningen i årskurs 7-9? : En jämförelse mellan forskning och praktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för ämnesdidaktik och matematik

    Författare :Ida Andersson; [2018]
    Nyckelord :digitalisering; digital läsning; digitala verktyg; inlärning; kemi;

    Sammanfattning : I den reviderade variation av LGR 11 (Läroplan för grundskolan, förskoleklassen ochfritidshemmet 2011) från 2017 lyfts digitaliseringen fram. Skolan är under förändringoch digitala verktyg finns i klassrum. LÄS MER

  4. 4. Användningen av didaktiska verktyg i matematikundervisningen : Utifrån lågstadielärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Amanda Jonsson; Lina Karlsson; [2017]
    Nyckelord :Mathematics; didaktiska verktyg; lågstadielärares tankar; digitala hjälpmedel; matematikundervisning; laborativt material;

    Sammanfattning : Med denna uppsats var vi intresserade av att ta reda på hur lärare ser på användningen av iPads, datorer, interaktiva skrivtavlor och laborativt material i matematikundervisningen. Vi ville även veta hur ofta och på vilket sätt dessa används samt om det fanns en skillnad i användningen mellan de olika matematiska områdena. LÄS MER

  5. 5. ”Jag gör uppror mot det här sittandet” : Lärares resonemang kring drama som metod i svenskundervisning.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sanna Neimark; [2017]
    Nyckelord :Drama; svenskundervisning; läsförståelse; förkroppsligad litteraturläsning;

    Sammanfattning : Drama är en metod som verkar främjande för kommunikativa förmågor på grupp- och individnivå. Det gynnar såväl ämneslärande som social utveckling. LÄS MER