Sökning: "interaktivitet"

Visar resultat 41 - 45 av 251 uppsatser innehållade ordet interaktivitet.

  1. 41. Efficient generation and rendering of tube geometry in Unreal Engine : Utilizing compute shaders for 3D line generation

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Platon Woxler; [2021]
    Nyckelord :Computer Graphics; Mesh Models; General-Purpose Computing on Graphics Processing Units GPGPU ; Datorgrafik; Mesh-modeller; Beräkningar på Grafikprocessorer för Generella Användningsområden;

    Sammanfattning : Massive graph visualization in an immersive environment, such as virtual reality (VR) or Augmented Reality (AR), has the possibility to improve users’ understanding when exploring data in new ways. To make the most of a visualization, such as this, requires interactive components that are fast enough to accommodate interactivity. LÄS MER

  2. 42. Informell kommunikation, vad  spelar det egentligen för roll? : En fallstudie om informell kommunikation och kunskapsdelning på distans

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Gustav Glimt Jensen; Jacob Lindberg; [2020]
    Nyckelord :Digital omställning; informell kommunikation; spontanitet; interaktivitet; social cues; kunskapsdelning;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har uttryckt stöd för den betydelsefulla roll informell kommunikation utgör för kunskapsdelning. Denna kommunikation äger till stor del rum i fysiska förhållanden, men vilka blir konsekvenserna när den förpassas till en digital miljö? Denna fallstudie undersöker hur den informella kommunikationen har kommit att se ut till följd av att företagets anställda arbetar på distans samt hur detta potentiellt kan ha kommit att påverka dess roll för kunskapsdelning inom organisationen. LÄS MER

  3. 43. Konst-kontroll-konfiguration : Om meningsskapande i konst och dataspel

    Kandidat-uppsats, Konstfack/Institutionen för Konst (K)

    Författare :Henrik Söderström; [2020]
    Nyckelord :konst; dataspel; ludologi; spelteori; narrativ; berättande; språk;

    Sammanfattning : I denna uppsats granskar jag dataspelsmediet, ett medium för interaktivt berättande, för att undersöka hur konstverk kan aktivera sin publik, om de tolkningar som konst inbjuder till kan ses som en sorts interaktivitet. Jag kommer att presentera olika teorier och koncept för att undersöka spel i allmänhet och dataspel i synnerhet: ludologi, ergodisk litteratur och cybertext, samt spel och lek som modell för kulturellt meningsskapande enligt Jacques Derrida. LÄS MER

  4. 44. Soft Robotics for Young People's Menstrual Health

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Kristin Lilja; Johanna Lundkvist; [2020]
    Nyckelord :Soft robotics; Menstruation; Human-Computer Interaction; Women s health; Technology; Innovation; Soft robotics; Menstruation; Människa-Data Integration; Kvinnohälsa; Teknik; Innovation;

    Sammanfattning : Research within the fields of women’s health and specifically women’s menstrual health and technology is limited. As of today, problems associated with menstrual health, such as pain, discomfort, cramps, bloating, anxiousness and irregular period are resolved by using contraceptive pills or painkillers. LÄS MER

  5. 45. "Berättelsen är anpassad efter hur du spelar" : En litteraturvetenskaplig komparativ analys av datorspel utifrån perspektiven narratologi, interaktion och föreställningsvärldar

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Jasmin Larsson; [2020]
    Nyckelord :Narratologi; fokalisering; interaktivitet; receptionsteori; litterära föreställningsvärldar; datorspel; litteratur; det vidgade textbegreppet;

    Sammanfattning : Datorspel som litteratur i undervisning är ett relativt nytt forskningsområde. I detta examensarbete utförs en litteraturvetenskaplig komparativ analys mellan de tre datorspelen The Wolf Among Us, What Remains of Edith Finch och Sorcery! 1–3. LÄS MER