Sökning: "internationalisering sme"

Visar resultat 6 - 10 av 19 uppsatser innehållade orden internationalisering sme.

  1. 6. Key factors for success in SMEs for developing market shares in Sweden

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Anton Allmén Sjöberg; Jakob Nordström; [2019]
    Nyckelord :SME; competitive advantage; resources; internationalization; strategy; MNE; Små och medelstora företag; resurser; internationalisering; strategi; multinationella företag;

    Sammanfattning : Competitive advantage has been an important aspect of strategy ever since Porter introduced the term in 1985. Today, small and medium enterprises (SME) make up a large part of the world´s economy. SMEs often operate in fast changing markets where innovation and growth are essential for success. LÄS MER

  2. 7. Risker och riskhantering i svenska små företag

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Daniel Viklander; Fredrik Örnstedt; [2019]
    Nyckelord :Risks; Risk Management; RM; SME; Small Businesses; Risker; riskhantering; RM; SME; småföretag;

    Sammanfattning : Risker och riskhantering är ett ämne som har fått en stor betydelse i dagens samhälle, inte minst som en följd av finanskrisen. Det finns ett flertal studier på området men dessvärre finns det idag betydligt färre studier om riskhantering som riktar in sig på småföretag, trots det faktum att cirka 96 procent av Sveriges 1,2 miljoner företag är just småföretag. LÄS MER

  3. 8. The applicability of internationalisation theories to social enterprises

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Federico Giacone; Oscar Ohlström; [2019]
    Nyckelord :Internationalisation; Social enteprises; Sustainable development; Export barriers; SMEs.; Internationalisering; Sociala företag; Hållbar utveckling; Exportbarriärer; Små och medelstora företag.;

    Sammanfattning : Globalisation has challenged small and medium enterprises (SMEs) to internationalise. Consequently, the academic world produced extensive publications on how SMEs approach the internationalisation process and what inhibits their export-based expansion. LÄS MER

  4. 9. Risker och möjligheter för svenska företag på den franska marknaden : En kvalitativ studie om internationalisering

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Malin Mattisson; Andrea Jettman; Linnéa Tidehorn; [2016]
    Nyckelord :Internationalisering; Etablering i Frankrike; SME; Marknadskunskap; Nätverk;

    Sammanfattning : Frågeställningar: Vilka potentiella möjligheter samt risker kan små och mellanstora svenska B2B företag möta specifikt i internationaliseringsprocessen mot Frankrike? Hur kan medverkan i lokala nätverk underlätta etableringsprocessen? Syfte: Detta arbete ämnar att skapa förståelse för de förutsättningar som kan påverka en internationaliseringsprocess för att sedan urskilja vilka av dessa som kan vara relevanta för små och mellanstora svenska företag inför en etablering på den franska marknaden. Vidare med hjälp av den insamlade datan avser detta arbete ta fram en modell för att beskriva hur dessa förutsättningar kan hanteras. LÄS MER

  5. 10. Dom kallar oss cleantech : Svenska miljöinnovationer som växer globalt

    Master-uppsats, Örebro universitet/Handelshögskolan vid Örebro Universitet

    Författare :Jonas Ståhlberg; Tobias Lindebring; [2013]
    Nyckelord :Entrepreneurs; Strategy; SME; International business; Internationalization; Relationships; Networks; Experiential tacit knowledge; Trust; Commitment; Opportunities; Entreprenörer; Strategi; SME; Internationella affärer; Internationalisering; Relationer; Nätverk; Erfarenhetsbaserad tyst kunskap; Tillit; Engagemang; Möjligheter;

    Sammanfattning : Syfte – Studien ämnar utveckla en större förståelse för små- och medelstora företags internationaliseringsprocesser och entreprenörskap över tid, samt vilka entreprenöriella element som kan ligga till grund för en global framgång och konkurrenskraft. Studien undersöker svenska företag inom cleantech-sektorerna solenergi, bioenergi, samt transport i syfte att finna insiktsfulla skillnader mellan sektorerna. LÄS MER