Sökning: "interpretativ ansats"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden interpretativ ansats.

  1. 1. Accelerera kunskapsspiralen – lärande om generativ AI i kunskapsarbete : En kvalitativ fallstudie om hur kunskap uppstår genom lärande på individnivå och kunskapsdelning på gruppnivå i en kunskapsarbetande organisation

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Fredrik Lewén; [2024]
    Nyckelord :Generative AI; Knowledge Work; Workplace Learning; Knowledge Management; Practical Application; Generativ AI; Kunskapsarbete; Lärande på arbetsplatsen; Kunskapsdelning; Praktisk tillämpning;

    Sammanfattning : Artificiell intelligens (AI) har blivit en central del av utvecklingen hos moderna organisationer, med potential att förändra arbetssätt och öka effektivitet och konkurrenskraft. Generativ AI, som skapar innehåll baserat på mönster i befintliga data, har snabbt utvecklats och väckt stor uppmärksamhet i olika branscher. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares föreställningar kring kommunikationsstrategier i förskolan - ur ett inkluderingsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Nathalie Lundberg; Jenny Gustavsson; [2022]
    Nyckelord :Augmentative and alternative communication; communication strategies; including; interpretative phenomenological analysis; preschool teacher.; Alternativ och kompletterande kommunikation; förskollärare; inkludering; interpretativ fenomenologisk analys; kommunikationsstrategier.;

    Sammanfattning : The aim for this study is to contribute with knowledge about preschool teachers' ideas about their communication strategies, from an inclusion perspective. To collect information, nine interviews were made with practicing preschool teachers in Sweden. The study is based on empirical data and with a methodological approach. LÄS MER

  3. 3. SFI - DEN KONTINUERLIGA VUXENUTBILDNINGEN

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Charlott Zsoldos; [2021-11-04]
    Nyckelord :SFI; kontinuerlig utbildning; arbetsmarknad; policyanalys; intervjuanalys; diskursanalys; integration; etablering; Arbetsförmedlingen; genomströmning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur verksamheter påverkas av att vuxenutbildningen ska bedrivas kontinuerligt under hela året och vad det finns för normer, värderingar och politik som är inbäddade i den nuvarande formen av Komvux SFI. Teori: Utgångspunkt för uppsatsen har varit socialkonstruktivistisk teori med en interpretativ ansats. LÄS MER

  4. 4. NÄR VÄGLEDNINGSARBETET BYTER ARENA : Studie- och yrkesvägledares upplevelser gällande arbetet med digital vägledning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Amanda Fasth; Johanna Silfvergren; [2021]
    Nyckelord :Digital vägledning; vägledningsarbete; IKT; interpretativ fenomenologisk analys IPA ;

    Sammanfattning : Studien har till syfte att beskriva och analysera hur studie- och yrkesvägledare på olika gymnasieskolor upplever digitala förändringar i det faktiska vägledningsarbetet med elever under coronapandemin. Tidigare forskning inom ämnet belyser både det historiska användandet av digital vägledning men även hur den används idag. LÄS MER

  5. 5. Ur det andra perspektivet : En interpretativ fenomenologisk analys om hur unga män upplever att det är att leva i Sverige med utomeuropeisk bakgrund 

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Marie Ström; Joakim Koski; [2021]
    Nyckelord :IPA; mellanförskap; etnisk identitet; etnicitet; invandrarbakgrund grupptillhörighet; integration;

    Sammanfattning : The aim of this thesis was to better understand how young men with non-European ethnicity experience life in Sweden, and which expectations they think society has on people with their group affiliation. A qualitative method with an inductive approach was applied where five men with non-European ethnicity, between the ages of 19–25, were interviewed with semi-structured interviews. LÄS MER