Sökning: "interventionsmetoder"
Visar resultat 11 - 15 av 23 uppsatser innehållade ordet interventionsmetoder.
11. Att bemästra talkombinationer i matematik : En experimentell studie i årskurs 5
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Deklarativ kunskap (automatiserade förmågor) är hierarkisk, ny kunskap bygger på redan förvärvad kunskap, och anses vara av stor betydelse för att elever inte ska hamna i matematiksvårigheter. En del i detta är att ha befäst talkombinationerna (Hudson & Miller, 2006). LÄS MER
12. Effekter av mindfulness på sjuksköterskor med stressymptom - En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund Sjuksköterskor är utsatta för stress då de i yrket möter stressorer som ingår i arbetets natur. Mindfulness minskar stress utan farmakologiska läkemedel, och det finns flera interventionsmetoder som kan anpassas efter var grupps unika behov. LÄS MER
13. Arbetsterapeutens verktygslåda inom rättspsykiatrin
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektivSammanfattning : Bakgrund: Arbetsterapeutens aktivitetsperspektiv är essentiellt för att patienter inom rättspsykiatrin ska kunna bli självständiga i dagliga aktiviteter och på så sätt kunna lämna den rättspsykiatriska vården och återintegreras in i samhället. Trots denna viktiga roll, saknas fortfarande forskning gällande vilka verktyg arbeterspeuten använder inom rättspsykiatrin. LÄS MER
14. Hur avkodar barn med språkstörning i årskurs 4 och 5 jämfört med barn med typisk utveckling i motsvarande årskurser?
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Syfte: Studien undersöker hur svenska barn med språkstörning i årskurs 4 och 5 avkodar ord och nonord jämfört med svenska barn med typisk utveckling i motsvarande årskurser. Studien undersöker även huruvida det finns en skillnad mellan ord- och nonordsavkodning, inom och mellan årskurserna, för barnen med typisk utveckling. LÄS MER
15. Vissa behöver mer för att få lika mycket : Hur arbetar professionella idag för att främja en positiv utveckling hos barn och ungdomar med ADHD och problemskapande beteende?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och psykologiSammanfattning : The purpose of this study was to examine the methods that social workers and other professionals use in their work with children and youth with ADHD and behavioural problems. Seven professionals from different practices and backgrounds where interviewed about their methods and their understanding of the underlying psychosocial mechanisms of behavioural problems in children and youth with ADHD. LÄS MER