Sökning: "jämställdhet i skolan"

Visar resultat 21 - 25 av 297 uppsatser innehållade orden jämställdhet i skolan.

  1. 21. An Evaluation of an ICT Training Carried out as a Field Study in Tanzania : Empowering Women through ICT Skills

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Kajsa Castor; [2023]
    Nyckelord :ICT Training; ICT Skills; Interest in ICT; Confidence using ICT; Gender Equality; Employability; IKT-utbildning; IKT-intresse; Självförtroende att använda IKT; Jämställdhet; Anställningsbarhet.;

    Sammanfattning : The United Nations has stated nine targets in the process to reach their sustainable development goal number five: to achieve gender equality in 2030. One of them is to enhance the use of enabling technology, in particular information and communications technology (ICT), to promote the empowerment of women. LÄS MER

  2. 22. Utmaningar och strategier kring jämställdhet i SO-undervisningen för årskurs 4-6

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Johanna Kirubel; Hanna Lindgren; [2022]
    Nyckelord :equality; strategies; challenges; teachers; intersectionality; jämställdhet; strategier; utmaningar; lärare; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka de utmaningar som lärare erfar i relation till undervisning om jämställdhet i de samhällsorienterade ämnena för årskurs 4–6, samt de strategier som de använder för att hantera dessa utmaningar. Studien har undersökts utifrån följande frågeställningar: Vilka utmaningar möter lärare när de undervisar om jämställdhet i de samhällsorienterade ämnena? Vilka strategier använder sig lärare av för att hantera dessa utmaningar? För uppsatsens syfte har författarna använt sig av en kvalitativ undersökningsmetod i form av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 23. "Dra åt helvete, Klädkodskollar" : ­En kvalitativ innehållsanalys av Jennifer Mathieus Moxie och hur den kan användas i ett värdegrundsarbete med fokus på feminism

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Nellie Kullbor; [2022]
    Nyckelord :Gender; Young Adult Literature; Fundamental Values in School; Jennifer Mathieu; Genus; Ungdomsromaner; Litteratursamtal; Värdegrund i Skolan; Jennifer Mathieu;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att belysa hur litteratur kan användas i ett integrerat värdegrundsarbete i svenskundervisning på gymnasiet, utifrån exemplet Jennifer Mathieus roman Moxie (2021), med fokus på jämställdhet mellan könen. Genom att analysera romanen utifrån genus- och feministisk teori har värdefulla delar ur romanen lyfts fram. LÄS MER

  4. 24. Kvinnlig representation i läromedel för samhällskunskap i gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lina Damgaard; Kelmeni Kastriot; [2022]
    Nyckelord :Nyckelord: jämställdhet; kvinnlig representation; läromedel; läromedelsanalys; läroplan; samhällskunskap; textanalys;

    Sammanfattning : Uppsatsen bygger problemformuleringar som ämnar undersöka hur den kvinnliga representationen i läromedel i samhällskunskap för gymnasiet ser ut. Samt om det över tid hade blivit någon förändring. Fyra textböcker har analyserats med Hirdmans teori om genussystemet och maskulin hegemoni som teoretisk grund. LÄS MER

  5. 25. Att vara eller att icke vara normkritisk : En kvalitativ studie om elevers perspektiv på genusnormer och jämställdhet i matematikklassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Nathalie Skoglar; [2022]
    Nyckelord :mathematics; gender norms; equality; anti-study culture; pupils’ perspective; matematik; genusnormer; jämställdhet; antipluggkultur; elevers perspektiv;

    Sammanfattning : Matematik är ett ämne i skolan där pojkar under en längre tid har presterat bättre i än flickor. Forskning påvisar att människor följer genusnormer och Skolverket har flertalet gånger gjort revideringar i styrdokumenten som ska motverka obalansen mellan flickor och pojkars prestationer. LÄS MER