Sökning: "kön och media"

Visar resultat 21 - 25 av 319 uppsatser innehållade orden kön och media.

  1. 21. Maktobalans i expertsamtal om fotboll : En analys av män och kvinnors möjligheter inom sportjournalistiken till att förhandla om makt under studiosamtal om fotboll

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Jasmine Ekeberg; Anna Siekas Englundh; [2023]
    Nyckelord :Gender; discourse; football; experts; power; media; gender research; Genus; diskurs; fotboll; experter; makt; medier; genusforskning;

    Sammanfattning : ”Maktobalans i expertsamtal om fotboll” undersöker hur makt förhandlas genom språket i tre olika studiosamtal om fotboll, i vilka både manliga och kvinnliga experter deltar. Studien undersöker hur den manlige experten framställs i jämförelse med den kvinnlige, och om samtalsformerna mellan de olika plattformarna skiljer sig åt eller liknar varandra. LÄS MER

  2. 22. Blåa och röda kön? : En kvalitativ fallstudie om könskonstruktioner på Socialdemokraternas och Moderaternas valaffischer 2022

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Moa Adamsson; [2023]
    Nyckelord :Genus; Feministisk teori; Politisk kampanj; Politisk kommunikation; Politisk representation; Valaffisch; Visuell textanalys;

    Sammanfattning : Utifrån dagens mediesamhälle är intryck och föreställningar hur vi bör vara konstanta, inte minst med könsnormer och andra inflytelserika normer. Huruvida just kön representeras i media skapar stora referensramar till hur normer kring dessa blir till. LÄS MER

  3. 23. "Tänk så mycket hopp du kan ge till människor som känner som du" : En netnografisk text- och bildanalys om kvinnliga gemenskaper på Instagram och YouTube

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Moa Högstedt; [2023]
    Nyckelord :Virtual Communities; Parasocial Relationships; Influencers; Doing Gender; Instagram; YouTube; Virtuella Gemenskaper; Parasociala Relationer; Influencers; Att göra kön; Instagram; YouTube;

    Sammanfattning : This study explores the functions and effects of virtual communities on Instagram and YouTube and discusses the communication process between Swedish female social media influencers and their followers. With a qualitative research design, where I analysed both the textual and visual posts on Instagram and YouTube, I found that the virtual communities can function as a place where people find like-minded people and where they can affirm their own self imagine and experiences, specifically in relation to questions regarding LGBTQIA+ and body positivity. LÄS MER

  4. 24. Medias dom - mördarnas bestraffningar beroende av kön : En kvalitativ tematisk innehållsanalys som studerar hur kvällspress gestaltade de misstänkta mördarna Johanna Jansson och Maja Hellman jämfört med Tishko Ahmed

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Moa Andersson; Moa Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Gender; crime; media; news; murderer;

    Sammanfattning : Although the majority of homicides are committed by men (Nilsson et al., 2016), homicides committed by women tend to receive significantly more media coverage (Kordon & Wetterqvist, 2010). LÄS MER

  5. 25. Sociala faktorers påverkan på köpintention : En kvantitativ undersökning på hedoniskt värde inom spelet League of Legends

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Veronica Ortega Jönsson; Emil Tyssling Engström; [2023]
    Nyckelord :Virtual products; Hedonic value; Social ties; Social identity; PLS-SEM; buyer behaviour.; Virtuella produkter; Hedoniskt värde; Sociala band; Social identitet; PLS-SEM; Köpbeteende.;

    Sammanfattning : Flera olika typer av virtuella produkter växer i popularitet och värde i människors ögon. Inomden digitala spelvärlden spenderas en hög andel pengar på virtuella produkter som inte har ettfunktionellt syfte. LÄS MER