Sökning: "könsroller populärkultur"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden könsroller populärkultur.

  1. 1. När kvinnliga superhjältar äntligen får sina egna filmer, hur framställs dem då? : En kvalitativ innehållsanalys om framställningen av kvinnliga superhjältar inom Marvel och DC.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Ellen Alström; Jonna Åkesson; [2022]
    Nyckelord :Kvinnliga superhjältar; genus; stereotyper; populärkultur; feminism; hermeneutik; semiotik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att analysera hur kvinnliga superhjältar porträtteras i dagens filmer med fokus på populärkultur, feminism och genus.  Vi har valt att analysera filmerna Wonder Woman (2017), Captain Marvel (2019) och Black Widow (2021) genom en hermeneutisk och semiotisk analysmetod. LÄS MER

  2. 2. Tur i spel, otur i kärlek? : En multimodal kritisk diskursanalys om könsroller i realityserien True Love Sverige

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Klara Hedberg; [2022]
    Nyckelord :Multimodal kritisk diskursanalys; Reality-tv; populärkultur; genus; könsroller; socialsemiotik; True Love Sverige;

    Sammanfattning : I följande studie undersöks hur realityserien True Love Sverige konstruerar könsroller. Syftet är att få insyn i hur media kan påverka vår identitet, samt blottlägga hur en produktion går till väga för att kommunicera ett visst budskap. LÄS MER

  3. 3. Bland Aliens, Robotar & Normbrott : En queerteoretisk analys av framställningen av köns-, genus- & sexulitetsnormer genom Prince Robot IV i science fiction-serietidningen Saga

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Genusvetenskap

    Författare :Felicia Rydin; [2019]
    Nyckelord :Saga; science fiction; serietidningar; image comics; populärkultur; genus; genusvetenskap; queer; maskulinitet; queerteori; heteronormativitet;

    Sammanfattning : I denna studie granskas science fiction-serietidningen Saga utifrån dess upprätthållande eller brytning av traditionella normer kring sexualitet, kön och genus utifrån både normer inom science fiction men även vårt samhälles normer. Syftet med denna uppsats är att att undersöka Sagas framställning i media som ett normbrytande och nytänkande medium och undersöka om denna kategorisering faktiskt stämmer överens med seriens innehåll och berättelse. LÄS MER

  4. 4. Representationer av kvinnor i tv-spel : En semiotisk bildanalys om hur genus konstrueras i spelet Overwatch

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Johan Skönergård; [2017]
    Nyckelord :Tv-spel; genus; representationer; kroppstyper; Overwatch; maskulinitet; femininitet;

    Sammanfattning : Tv-spel har sedan dess begynnelse kontinuerligt växt storartat och är numera en stor ekonomisk nöjesindustri med flera miljoner användare varje dag. Tv- och film har under flera år granskats och undersökts gällande exempelvis vilka meddelanden dessa sänder ut och reproducerar till dess konsumenter genom bland annat könsroller, våld, etnicitet och klass. LÄS MER

  5. 5. Så spelar kvinnor : En analys av spelkonsoltillverkande företags budskap i lanseringsreklam för spelkonsoler

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Tobias Blixt; Tobias Flodin; [2017]
    Nyckelord :Spel; kön; marknadsföring; kommunikation; könsroller; tv-spel; passiv; aktiv;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Vårt syfte med denna uppsats är att undersöka representationen av kön, med fokus på kvinnor i lanseringsreklam för tv-spelskonsoler. Vi undersöker hur representationen såg ut i lanseringsreklamerna för flera olika tv-spelskonsoler när de lanserades, hur denna representation har förändrats över tid och vilken påverkan reklamen har på en potentiell konsument. LÄS MER