Sökning: "kartläggningsmaterial"
Visar resultat 36 - 40 av 99 uppsatser innehållade ordet kartläggningsmaterial.
36. Förskollärares oro för barn i förskolan : En studie om fenomenet oro och dess innebörd
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur förskollärare erfar en känsla av oro i förskolan. Genom att använda en kvalitativ studie, har sex förskollärare med lång arbetslivserfarenhet i förskolan intervjuats. Vårt teoretiska perspektiv har genom arbetets gång varit omsorgsetiken och dess komponenter. LÄS MER
37. Hur ska alla lyckas? : En studie om metoder och arbetssätt för att förebygga läs- och skrivsvårigheter för barn i år F-3
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP); Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR); Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka hur pedagoger från F-3 kartlägger och arbetar förebyggande med läs- och skrivsvårigheter i skolan. Enkätfrågor skickades till rektorer i 12 kommuner i Kalmar län och det kom in 34 enkätsvar. Frågeställningarna tog upp vilka tidiga insatser och vilket material som används i undervisningen. LÄS MER
38. En komparativ analys av tre matematiska kartläggningsmaterial : I vilken utsträckning kartläggningsmaterialen kan användas för att identifiera särskilt begåvade elever i matematikämnet
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Denna empiriska studie synliggör i vilken grad de matematiska kompetenser som uttrycks i tre kartläggningsmaterial kan kopplas till särskilt begåvade elevers matematiska förmågor för att på så sätt underlätta ett identifierande av sagda elever inom ramen för ordinarie undervisning. Inledningsvis behandlas hur väl de allmänna matematiska kompetenserna i Niss och Højgaards (2019) KOM-projekt belyses i materialen. LÄS MER
39. Skolors didaktiska arbete med tidig läsundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med den här studien är att få en fördjupad kunskap om skolors didaktiska arbete med tidig läsundervisning samt vikten av god och relevant kompetens i arbetet med främjande aktiviteter för elevers läsutveckling. Studien baseras på en kvalitativ forskningsansats med semistrukturerade intervjuer med 15 informanter från tre olika skolor från tre olika kommuner. LÄS MER
40. Mönster och algebra i förskoleklass
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Förskoleklassen har ett obligatoriskt kartläggningsmaterial som heter Hitta matematikendär syftet är att lärarna ska få förståelse för elevers kunskaper i matematik. I materialet utgör mönster en del av bedömningen. LÄS MER