Sökning: "klassrumssituation"

Visar resultat 11 - 15 av 41 uppsatser innehållade ordet klassrumssituation.

  1. 11. Framtidens lärande En studie av formellt lärande i klassrumssituation kontra mobilt lärande och dess potentiella användningsområden

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :FRED HANDBERG; VICTOR SVALEKLINT; [2017-09-29]
    Nyckelord :Formellt lärande; Informellt lärande; Mobilt lärande; Minne; Inspelad föreläsning; Formal learning; Informal learning; Mobile learning; Memory; Recorded lecture;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka om det fanns en skillnad i minnesåterkallning vid en live-föreläsning kontra en inspelad sådan. Detta studerades genom att simulera en traditionell föreläsning kontra mobilt lärande inom formell undervisning. Metoden som användes var mellangruppsdesign utförd på 60 gymnasieelever på Hulebäcksgymnasiet. LÄS MER

  2. 12. Läsa originalversion eller bearbetad version? : – En komparativ studie baserad på Robert Louis Stevensons Skattkammarön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Rebecca Jansson; Linn Johansson; [2017]
    Nyckelord :lättläst; originalversion; läsupplevelse; närläsning; detaljbeskrivningar; komparativ studie;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar Robert Louis Stevensons roman Skattkammarön från år 1977 och den bearbetade versionen av Maj Bylock 1995. Stevensons roman är en välkänd och populär barn- och ungdomsbok. Uppsatsen utgår från ett komparativt arbetssätt där närläsning av de båda versionerna är central. LÄS MER

  3. 13. Konspirationsteorierna och samhällskunskapen : En undersökning om hur gymnasielärare tolkar och använder styrdokumenten i bemötandet av elevers konspirationsteorier

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Martin Ekenvärn; [2016]
    Nyckelord :Konspirationsteorier; samhällskunskap; friutrymme; gymnasiet; styrdokument; fenomenogafi; närbyråkratisk teori;

    Sammanfattning : Hur bör gymnasielärare i samhällskunskap bemöta konspirationsteorier? Gymnasieskolans styrdokument ger ett flertal generella riktlinjer för hur en lärare ska bedriva sitt arbete. En lärare förväntas bland annat bedriva sin undervisning med utgångspunkt i såväl vetenskaplighet, som i demokrati och värdegrund. LÄS MER

  4. 14. Självmedkänsla och hälsa : Psykoterapeutstudenter och legitimerade psykoterapeuter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Psykoterapi; Umeå universitet/Psykiatri

    Författare :Sara Ågren; Helena Elfving; [2016]
    Nyckelord :självmedkänsla; psykoterapeutstudenter; legitimerade psykoterapeuter; hälsa;

    Sammanfattning : Självmedkänsla anses vara betydelsefull för vår fysiska och psykiska hälsa och ökar förutsättningarna för vår inre trygghet vid motgångar och svårigheter. Självmedkänsla motverkar nedstämdhet, stress och ökar förmågan till känslomässig självreglering och ger ökad kontakt med adaptiva aktiverande affekter med ökad förmåga till läkande och helande hos människan. LÄS MER

  5. 15. Påverkan av vuxna inlärares ordinlärningsstrategier vid ordinlärningen i svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Saadat Karimi; [2016]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; ordinlärning; inlärningsstrategier;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om ordinlärningen i svenska som andraspråk hos vuxna studerande på Vård-och omsorgscollege. Undersökningens fokus ligger på inlärningen av fackord, ämnesrelaterade ord och förkortningar samt påverkan av inlärares ordinlärningsstrategier. LÄS MER