Sökning: "kompetensutveckling barnskötare"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden kompetensutveckling barnskötare.

  1. 1. Kollegialt lärande för bestående kompetensutveckling-en fallstudie om Läslyftet i förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Channah Millroth; [2022-01-27]
    Nyckelord :Läslyftet i förskolan; kompetensutveckling; kollegialt lärande; språkutveckling; kommunikation; specialpedagogiska insatser;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka förskollärares och barnskötares upplevelse av ett kollegialt lärande i Läslyftet i förskolan. Två underfrågor ställts till det empiriska materialet: Hur beskriver informanterna innebörden av kollegialt lärande? Hur beskriver informanterna upplevelsen av ett kollegialt lärande? Denna fallstudie bidrar till den begränsade forskning som finns om vikten av det kollegiala lärandet och att det sker i en gemenskap (Hattie 2012, Timperley 2013). LÄS MER

  2. 2. Hur uppfattar förskolans yrkesverksamma en framgångsrik kompetensutveckling? : En konstruktivistisk grundad teori om vad som kan bidra till ett stärkt professionellt lärande i förskolan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Selvi Akdag; [2022]
    Nyckelord :förskola; kompetensutveckling; professionellt lärande; förskolans inre organisation; konstruktivistisk grundad teori; Charmaz;

    Sammanfattning : Tidigare studier inom forskningsfältet kompetensutvecklingsforskning efterfrågar mer kunskap om de processer som kan stärka professionellt lärande i förskolan. Syftet med föreliggande studie är att undersöka yrkesverksammas erfarenheter av just de processer de är med om i samband med kompetensutveckling i förskolan och utveckla kunskap om kompetensutvecklingsstrategier. LÄS MER

  3. 3. Lära tillsammans : en didaktikteorietisk studie av förskolepedagogers möjligheter till kollegialt lärande och kompetensutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Vilma Hellberg; Julia Ingvarsson; [2022]
    Nyckelord :Kompetensutveckling; yrkesprofession; didaktik; kollegialt lärande; förskola.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur förskollärare och barnskötare uppfattar sina möjligheter att utvecklas i sina respektive yrkesroller utifrån de krav som sätts från läroplanens riktlinjer och mål. I samband med den senaste läroplanen Lpfö 18 har förskolans verksamhet ett större fokus på undervisning som ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. LÄS MER

  4. 4. Var är labbet? : Fysik och kemi på förskolans transformeringsarena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Harri Silva; Susanna Orloff; [2021]
    Nyckelord :Begynnande naturvetenskap; fysik; kemi; förskola; ämneskompetens; läroplansteori; ramfaktorer;

    Sammanfattning : I denna studie undersöker vi barnskötares och förskollärares upplevelser av sina förutsättningar inför undervisning i de naturvetenskapliga ämnena fysik och kemi i förskolan ur ett läroplansteoretiskt perspektiv med fokus på transformeringsarenan. Vi har genomfört två undersökningar i form av åtta semistrukturerade kvalitativa intervjuer med barnskötare och förskollärare som arbetar i förskolor i Storstockholmsområdet. LÄS MER

  5. 5. FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR FÖRSKOLEPERSONALENSKOMMUNIKATIVA KOMPETENSUTVECKLING : En kvalitativ studie inom förskolepedagogiskt område

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Madelen Ejnarsson; Johanna Nises; [2021]
    Nyckelord :Förskolepersonal; förskollärare; barnskötare; rektor; kommunikation; kommunikativkompetens; mediering; indikativ funktion; semiotisk funktion; fysiska; intellektuella redskap;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ intervjustudie utifrån ett sociokulturellt perspektiv, där åttasemistrukturerade intervjuer genomförts. Syftet är att undersöka hur rektorer möjliggör kommunikativ kompetensutveckling för förskolepersonalen. LÄS MER