Sökning: "konkurrensfördelar och miljö"

Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade orden konkurrensfördelar och miljö.

  1. 1. Den moderna organisationen i en föränderlig miljö - En kvalitativ fallstudie av ett förändringsarbete i en svensk nischbank

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Marcus Tornée; Ebba Öberg; [2024-02-13]
    Nyckelord :Förändringsarbete; vision; strategiutveckling; nischbank; externa drivkrafter; molnet; konkurrens; utmaningar;

    Sammanfattning : I en tid där samhället ständigt förändras och utvecklas har banksektorn fått möta nya krav och förväntningar från marknaden. Efterfrågan på digitala lösningar, tekniska innovationer och nya kundbeteenden är saker svenska banker behövt anpassa sig till under senare år. LÄS MER

  2. 2. Dynamiska förmågors betydelse i en föränderlig plastbransch. En kvalitativ fallstudie av bioplastföretaget A Good Choice

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Matilda Gilabert; Hanna Marke; Amanda Thorsell; [2023-09-22]
    Nyckelord :bioplast; bioplastföretag; dynamiska förmågor; konkurrensfördel; regleringar;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den globala användningen av plast, som huvudsakligen är baserad på fossil råvara, leder till negativ miljöpåverkan. Plastkonsumtionen förväntas öka i framtiden, vilket stärker behovet av att hantera den miljöpåverkan plast har på ett effektivt sätt. LÄS MER

  3. 3. "Vem ska ansvara för det här?" - En internkomparativ uppsats om värdekedjor i EU-rätten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Annie Gunnarsson; [2023]
    Nyckelord :förmögenhetsrätt; EU-rätt; komparativ rätt; värdekedja; hållbarhet; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Inom ekonomin har begreppet värdekedja funnits sedan 1985 då det myntades av Michael E. Porter, professor vid Harvard Business School. LÄS MER

  4. 4. Samskapande för framgång : Externa aktörers betydelse för produktutveckling

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Ludvig Hellström; Kalle Wilner; [2023]
    Nyckelord :Co-Creation; Customer Value-creating Processes; Encounter Processes; Product Development; Product-Oriented Manufacturing Companies; Supplier Value-creating Processes; Usability Testing.;

    Sammanfattning : Produktorienterade industriföretag strävar alltid efter att producera och leverera produkter som möter kundens behov och preferenser. Produktutveckling är därför en viktig del i företag för att kunna vara konkurrenskraftig i en alltmer konkurrensutsatt miljö på marknaderna. LÄS MER

  5. 5. Värdesamskapande inom ett alternativt matnätverk: en kvalitativ studie om den fysiska interaktionen mellan aktörer på REKO

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Frida Nordlund; Amanda Isla; [2023]
    Nyckelord :Alternativa matnätverk; värdesamskapande; resursintegration; interaktioner; aktörsengagemang.; Agriculture and Food Sciences; Social Sciences;

    Sammanfattning : På grund av konsumentens ökade oro för matindustrins effekter på miljö och samhälle har det efterfrågats alternativ till globala leveranskedjor i form av lokala matnätverk. Tidigare forskning belyser dock att det behövs vidare forskning kring hur långsiktig överlevnad kan främjas hos alternativa matnätverk. LÄS MER