Sökning: "kreativ lek"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden kreativ lek.

  1. 1. Fantasi och konstruktion i lärmiljön för en kreativ lek : Aktionsforkning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Anna-Sara Johansson; Wiklund Malin; [2024]
    Nyckelord :aktionsforskning; förskola; lek; fantasilek; konstruktionslek; lärmiljö; tredje pedagogen; transformering; metakommunikation;

    Sammanfattning : Denna studie är ett utvecklingsinriktat arbete som använder aktionsforkning som metod för att utveckla lärmijön i förskolan. Fantasilek och konstruktionslek hanteras ofta separat, men i vår studie avser vi i stället använda en kombination genom att fokusera på den tredje pedagogen, det vill säga lärmiljön. LÄS MER

  2. 2. Återbruk på allmänna lekplatser : möjligheter och utmaningar hos svenska kommuner

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Isa Stålhandske; [2023]
    Nyckelord :återbruk; lekplatser; kommunal förvaltning; cirkulär ekonomi;

    Sammanfattning : I samband med en ökad trend för återbruksarbete i byggbranschen finns det anledningar att utforska ämnets betydelse för allmänna lekplatser. Arbetet undersöker vilka möjligheter och utmaningar som förekommer i en svensk kontext. LÄS MER

  3. 3. Didaktiska positioner vid elevers fria lek på fritidshem. En studie om fritidslärares och pedagogers didaktiska intentioner i den fria leken på fritidshem

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Emelie Mara; Ameena Mohammed; [2022-03-21]
    Nyckelord :Fri lek; fritidshem; pedagogernas förhållningssätt; didaktisk position.;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att undersöka fritidslärares och pedagogers didaktiska positioner och vad deras interaktion i den fria leken syftar att åstadkomma med för kunskap eller förmåga hos eleverna. Vår frågeställning är: Vilka didaktiska positioner intar sig lärare i fritidshem och pedagoger i elevernas fria lek på fritidshemmet? Vi har insamlat vårt empiriska material genom fältanteckningar när vi genomförde observationer på två fritidshem. LÄS MER

  4. 4. ”Syns det inte, finns det inte” : En intervjustudie om förskollärares arbete med främjande fysisk miljö i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Therese Jokinen; Erika Person; [2022]
    Nyckelord :Fysisk lärmiljö; interaktion; lek; lärmiljö; lärande; samspel; utveckling;

    Sammanfattning : I Läroplanen för förskolan: Lpfö 18 (2018) lyfts miljön fram ett flertal gånger, att den ska vara inspirerande för barnen där de kan samspela och utforska omvärlden (a.a.). Men i läroplanen är den fysiska lärmiljön sparsamt nämnd. LÄS MER

  5. 5. Vi önskar stora drömmar och mindre planer : Elevers kreativa processer inom fältinspelning i musikproduktion på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Linnea Jansson; Cecilia Klingspor; [2022]
    Nyckelord :Kreativa processer; kreativitet; kreativ undervisning; musikproduktion; fältinspelning; flow; lek; problemlösning; kontaktmikrofoner; synergieffekter.;

    Sammanfattning : Denna undersökning beskriver ett aktionsforskningsprojekt på gymnasiet i kursen Musikproduktion 2. Syftet är att förstå hur fältinspelning, mikrofonbygge och skapande övningar kan ge gymnasieelever tillgång till kreativa processer. Eleverna byggde egna kontaktmikrofoner och fältinspelningen skedde framförallt i utomhusmiljöer. LÄS MER