Sökning: "kreativt samtal"

Visar resultat 21 - 25 av 39 uppsatser innehållade orden kreativt samtal.

  1. 21. Interkulturella musikmöten i teori och praktik : En studie kring utformning av interkulturella musikmöten vid högre musikutbildningar

    Master-uppsats, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Simon Bovin Schierup; [2016]
    Nyckelord :Musik; mångkultur; demokrati; interkulturella möten; aktionsforskning;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att i teori och praktik undersöka hur principer för demokrati och interkulturell dialog kan tillämpas i utformandet av interkulturella musikmöten och vidare verka för ett samhällstillvänt och inkluderande mångfaldsarbete vid högre musikutbildningar. Dessutom syftar uppsatsen till att utifrån praktisk erfarenhet undersöka vad sådana musikmöten i sin tur kan generera i form av interkulturell förståelse och ny kunskaps-utveckling. LÄS MER

  2. 22. Studera och diskutera lösningsförslag : En studie om gymnasieelevers utveckling av begreppsförmåga och procedurförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE)

    Författare :David Svensson; [2015]
    Nyckelord :Lösningsförslag; Standarduppgifter; Matematikdidaktik; Cognitive load theory; Kognitiv ansträngning; Gymnasium; Procedurförmåga; Begreppsförmåga; Imitativt- och kreativt-lärande;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att användandet av lösningsförslag kan vara fördelaktigt för elever som ska lära sig att lösa standarduppgifter inom ett, för eleven, nytt matematikområde. Om elever även bearbetar informationen i lösningsförslaget genom att föra "inre samtal", har det visat sig bidra till ett ännu effektivare lärande. LÄS MER

  3. 23. Små citroner gula : En studie i hur estetiska lärprocesser iscensätts, värderasoch realiseras, samt hur en lärmiljö med – ”The Wow Factor”påverkar inlärning på gymnasienivå

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anna Selstam; [2015]
    Nyckelord :Estetiska lärprocesser; lärmiljö med sinnen; ”Wow Factor”; kreativitet; stimulans; identitets-utveckling; makt; bedömning; utbildning; kvalitétsutveckling av estetiska lärprocesser.;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att studera hur estetiska lärprocesser används för att stimulera lärandet och utveckla eleverna på gymnasial nivå i ämnet religionskunskap. För att få svar har under-sökningen fokuserat på hur estetiska lärprocesser iscensätts i praktiken, kopplat till teori om hur dessa lärprocesser kan påverka och stimulera elevens utveckling och lärande. LÄS MER

  4. 24. Energiväven : ett projekt om tillfällig landskapsarkitektur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Anna Gustafsson; Hilda Franklin; [2014]
    Nyckelord :tillfällig; temporär; landskapsarkitektur; installation; Norrköping; Östra Saltängen; Inre hamnen; gasverk;

    Sammanfattning : Städer är i ständig förändring och övergången från industrisamhälle till kunskapssamhälle medför en omstrukturering av stadens ytor. Postindustriella landskap uppstår centralt i städerna och med den urbanisering som sker idag tas de ofta i anspråk med syftet att skapa nya attraktiva stadsdelar. LÄS MER

  5. 25. Entreprenöriellt bildskapande på fritidshemmet : Ett möjligt arbetssätt för att sammanfoga estetiska lärprocesser och entreprenöriellt lärande i fritidshemmets planerade bildskapande aktiviteter

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Emilia Johansson; [2014]
    Nyckelord :Fritidshem; Bildskapande; Estetiska lärprocesser; Entreprenöriellt lärande; Kreativitet; Drivkraft; Kommunikation; Samarbete;

    Sammanfattning : Detta arbete bygger på ett utvecklingsarbete, vars syfte är identifiera möjligheter till hur planerade bildskapande aktiviteter på fritidshemmet praktiskt kan utformas för att främja ett entreprenöriellt förhållningssätt hos barnen. Arbetet avgränsas till att undersöka vilka aspekter som är centrala för att erbjuda barnen möjligheter att använda sin kreativitet, drivkraft, kommunikations- och samarbetsförmåga. LÄS MER