Sökning: "kulturtillhörighet"
Visar resultat 11 - 15 av 25 uppsatser innehållade ordet kulturtillhörighet.
11. Världen i Sverige. En studie om förskolepedagogers arbete med barn och familjer med dubbel kulturtillhörighet.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : The aim of this study was to investigate and illuminate preschool pedagogues working approach with bilingual children and their families in preschool. Our common interest in this subject emerged in that we both have young children in preschool and that we have two different backgrounds in two different cultures. LÄS MER
12. Bikulturella erfarenheter som kunskapsbas i arbete med invandrarungdomar : Ur några professionellas synvinkel
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : Syftet med den här kvalitativa studien var att belysa vilken betydelse professionellas bikulturella erfarenheten kan ha arbetet med invandrarungdomar och frågeställningarna löd – Hur kan den personliga erfarenheten från ackulturationsprocessen bidra och användas i arbetet med invandrarungdomar? Vilka möjligheter alternativt hinder kan man se med den personliga erfarenheten? Detta gjordes med hjälp av fem kvalitativa intervjuer ur en hermeneutisk ansats. Resultatet visade att professionella har stor användning av erfarenheterna i arbetet med invandrarungdomar, de känner igen sig i ungdomens situation och har god insikt i deras identitetsutveckling. LÄS MER
13. Att möta patienter med en annan etnicitet : Upplevelser ur ett sjuksköterskeperspektiv
M1-uppsats, Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : I bakgrunden redogörs olika aspekter som berör kultur samt sjuksköterskos förhållning till patienters etnicitet. Patienters syn på vård skiljer sig åt beroende på kulturtillhörighet vilket påverkar mötet i vården. Sjuksköterskans ansvar är att ge vård samt behandla patienterna med respekt och värdighet oavsett etnicitet. LÄS MER
14. Modersmål och modersmålsundervisning : En kvalitativ studie av uppfattningar om möjligheter och hinder
Kandidat-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOLSammanfattning : Syftet med studien är att belysa några uppfattningar om modersmålets betydelse och modersmålsundervisning hos modersmålslärare, ämneslärare och elever som deltar i modersmålsundervisning. Tidigare forskning om modersmål och modersmålsundervisning har visat på dess stora roll för språk- och kunskapsutveckling hos andraspråkselever Jag har använt mig av en kvalitativ undersökningsmetod i form av intervjuer av tre modersmålslärare, tre ämneslärare och tre elever som får modersmålsundervisning på två grundskolor. LÄS MER
15. Flerspråkighet i förskolan : En studie om några förskollärares uppfattningar angående samarbetet med föräldrarna, modersmålets betydelse och arbetet med flerspråkiga barn.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : I bakgrunden berör vi det sociokulturella perspektivet där Vygotskij och Säljö beskriver samspelets betydelse med omgivningen för barnets språkutveckling. Därefter belyser vi språkliga definitioner som följs av förskollärarnas samverkan med föräldrarna för att avslutningsvis ta upp förskolans roll för att stimulera barns språkutveckling. LÄS MER