Sökning: "kulturtillhörighet"

Visar resultat 11 - 15 av 25 uppsatser innehållade ordet kulturtillhörighet.

  1. 11. Världen i Sverige. En studie om förskolepedagogers arbete med barn och familjer med dubbel kulturtillhörighet.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Emma Henriksson; Haliz Shafik; [2014]
    Nyckelord :multiculturalism.; early childhood teachers; preschools; Integration; multilingual children; dual cultural affiliation; diversity; bilingual children; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study was to investigate and illuminate preschool pedagogues working approach with bilingual children and their families in preschool. Our common interest in this subject emerged in that we both have young children in preschool and that we have two different backgrounds in two different cultures. LÄS MER

  2. 12. Bikulturella erfarenheter som kunskapsbas i arbete med invandrarungdomar : Ur några professionellas synvinkel

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Sandra Hanna; Nicolas Bruschi; [2013]
    Nyckelord :Ackulturation; Bikulturell; Etnicitet; Erfarenhet; Kunskap; Invandrarungdom; Identitet;

    Sammanfattning : Syftet med den här kvalitativa studien var att belysa vilken betydelse professionellas bikulturella erfarenheten kan ha arbetet med invandrarungdomar och frågeställningarna löd – Hur kan den personliga erfarenheten från ackulturationsprocessen bidra och användas i arbetet med invandrarungdomar? Vilka möjligheter alternativt hinder kan man se med den personliga erfarenheten? Detta gjordes med hjälp av fem kvalitativa intervjuer ur en hermeneutisk ansats. Resultatet visade att professionella har stor användning av erfarenheterna i arbetet med invandrarungdomar, de känner igen sig i ungdomens situation och har god insikt i deras identitetsutveckling. LÄS MER

  3. 13. Att möta patienter med en annan etnicitet : Upplevelser ur ett sjuksköterskeperspektiv

    M1-uppsats, Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Lahijan Amedi; Vian Faili; [2012]
    Nyckelord :Communication difficulties; cultural awareness; cultural differences; education needs; kommunikationssvårigheter; kulturell kännedom; kulturella skillnader; utbildningsbehov;

    Sammanfattning : I bakgrunden redogörs olika aspekter som berör kultur samt sjuksköterskos förhållning till patienters etnicitet. Patienters syn på vård skiljer sig åt beroende på kulturtillhörighet vilket påverkar mötet i vården. Sjuksköterskans ansvar är att ge vård samt behandla patienterna med respekt och värdighet oavsett etnicitet. LÄS MER

  4. 14. Modersmål och modersmålsundervisning : En kvalitativ studie av uppfattningar om möjligheter och hinder

    Kandidat-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOL

    Författare :Tara Hussein Ali; [2012]
    Nyckelord :Modersmålsundervisning; identitetsutveckling; kunskapsutveckling; andraspråksinlärning; semistrukturerade intervjuer; modersmålslärare; ämneslärare; andraspråkselever;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa några uppfattningar om modersmålets betydelse och modersmålsundervisning hos modersmålslärare, ämneslärare och elever som deltar i modersmålsundervisning. Tidigare forskning om modersmål och modersmålsundervisning har visat på dess stora roll för språk- och kunskapsutveckling hos andraspråkselever Jag har använt mig av en kvalitativ undersökningsmetod i form av intervjuer av tre modersmålslärare, tre ämneslärare och tre elever som får modersmålsundervisning på två grundskolor. LÄS MER

  5. 15. Flerspråkighet i förskolan : En studie om några förskollärares uppfattningar angående samarbetet med föräldrarna, modersmålets betydelse och arbetet med flerspråkiga barn.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Emma Oskarsson; Evelina Oskarsson; [2011]
    Nyckelord :Second Language; learning; preschool-education; flerspråkighet; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : I bakgrunden berör vi det sociokulturella perspektivet där Vygotskij och Säljö beskriver samspelets betydelse med omgivningen för barnets språkutveckling. Därefter belyser vi språkliga definitioner som följs av förskollärarnas samverkan med föräldrarna för att avslutningsvis ta upp förskolans roll för att stimulera barns språkutveckling. LÄS MER