Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Transporter och vägen till en grönare framtid

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Didrik Bjurling; Karl Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Grön logistik; CSR; kundkrav; hållbara transporter; variabler vid val av transportör; GLP.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Titel: Transporter och vägen till en grönare framtid - En kvalitativ studie ur ett tillverkningsföretags perspektiv Nivå: Kandidatuppsats i Logistics Service Management, VT 2023 Universitet: Lunds Universitet, Campus Helsingborg, Institutionen för Service Management Syfte och frågeställning: Studiens syfte är att undersöka hur ett tillverkande företag inom byggindustrin ställer krav på transporter och transportörer utifrån de ökade hållbarhetskraven. Även hur valbeteendet förändras till följd av ökade krav och lagar från diverse intressenter. LÄS MER

  2. 2. Redovisningskonsulter och hållbarhetsrapportering : En kvalitativ fallstudie om redovisningskonsulters utmaningar med hållbarhetsrapportering 

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Julia Nilsson; Louise Engdahl Lavin; [2023]
    Nyckelord :Accountants; Sustainability reporting; Challenges; Frameworks; GRI; SASB; IIRC; Institutional Theory; Stakeholder Theory; Redovisningskonsulter; Hållbarhetsrapportering; Utmaningar; Ramverk; GRI; SASB; IIRC; Institutionell Teori; Intressentteori;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hållbarhetsrapporten har utvecklats i snabb takt under de senaste åren och börjar få en allt större plats i företagens rapportering. Hållbarhetsrapporten blev reglerad i svensk lag år 2017, men innehållet i rapporten är till stor del frivillig och flexibel. LÄS MER

  3. 3. Hur kundlojalitet och legitimitet påverkas av en greenwashingskandal

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Kristina Dahlin; Edda Ödqvist; [2022]
    Nyckelord :greenwashing; customer loyalty; newsmedias influence; social medias influence; sustainability; legitimacy; greenwashing; kundlojalitet; nyhetsmedias påverkan; social medias påverkan; hållbarhet; legitimitet;

    Sammanfattning : Frågeställning: Hur påverkas H&Ms kunder och dess lojalitet som följd av greenwashingskandaler, med hänsyn till deras befintliga hållbarhetssyn och hur de generellt påverkas av nyhetsmedia och social media? Hur förändrar H&M sin hållbarhetsrapportering för att stärka legitimiteten som följd av en förändrad kundlojalitet på grund av greenwashingskandal? Syfte: Syftet med studien är att beskriva och analysera kundernas lojalitet till företag till följd av en greenwashingskandal, med hänsyn till nyhetsmedia och social media samt kundernas hållbarhetssyn. Vidare undersöks om och på vilket sätt företagen förändrar deras hållbarhetsredovisning som följd av greenwashingskandalen som påverkat kundlojaliteten för att upprätthålla legitimitet. LÄS MER

  4. 4. A qualitative research on Scope 3 reporting including challenges and improvements

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Emma Eichhardt; Olivia Steen; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : In recent years there has been an increased focus on the responsibility that companies have regarding the environment and there have been many new initiatives and regulations on how the companies should report on sustainability. One of these initiatives is the Greenhouse Gas protocol which introduced the term Scope 3 emissions 10 years ago, which covers indirect emissions up & down the value chain. LÄS MER

  5. 5. Utmaningar med olika beräkningsmetoder inom landsvägstransport : En studie av tredjepartslogistikföretag och business-to-business kunder

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Dejan Bodiroga; Agnes Lilja; Hanna Persson; [2022]
    Nyckelord :Calculation methods; greenhouse gas emissions; road transport; 3PL; third-party logistics; business-to-business customers; government agency; sustainability reporting.; Beräkningsmetoder; växthusgasutsläpp; landsvägstransport; 3PL; tredjepartslogistik; business-to-business kunder; myndighet; hållbarhetsrapportering.;

    Sammanfattning : Background and discussion of the problem: At present, it is not possible to compare the greenhouse gas emissions in the third-party logistics sector on an equal basis, as there are different methods of calculating greenhouse gas emissions to be applied to third-party logistics companies. Purpose: The purpose of the study is to highlight the challenges that arise for the 3PL company and its business-to-business customers when there are different greenhouse gas emission calculation methods available for application. LÄS MER