Sökning: "kunskap genom bilder"

Visar resultat 11 - 15 av 335 uppsatser innehållade orden kunskap genom bilder.

  1. 11. ”…det finns ingen styrka i att måla en bild” : Genusaspekter i elevers bildskapande och attityder till bildämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Nellie Westman; [2023]
    Nyckelord :Bild; elever; attityder; bildelicitering; genus;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte har varit att bidra med ny kunskap kring elevers föreställningar om genus och hur det speglas i deras bilder samt hur pojkars och flickors attityder av bildämnet skiljer sig åt, och i så fall hur. För att få svar på dessa frågor genomfördes en kvalitativ intervjustudie kombinerat med bildelicitering där nio elever deltog. LÄS MER

  2. 12. Erfara material i samspel : Praktiskt utforskande inom ämnet Slöjd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Hanna Irstad; [2023]
    Nyckelord :tyst kunskap; samspel; materialitet; sensorisk upplevelse; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att synliggöra på vilka sätt det sensoriska kunnandet kommer till uttryck när elever gemensamt utforskar och samtalar om material inom ämnet slöjd. Undersökningen består av två delar. LÄS MER

  3. 13. En värld av visuella möjligheter : Lågstadielärares användning av bilder i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sofie Erlandsson; Julia Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :Pictures; teaching; teachers; multimodal; text; competence; Bilder; undervisning; lärare; multimodal; text; kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med ökad kunskap om lärares användning av bilder i undervisningen till lärare och andra pedagoger. Studien utgår från två frågeställningar: Vilka uttryckta skäl har lärare för användningen av bilder i undervisningen utifrån intervjuer? och På vilka sätt använder lärare bilder i undervisningen utifrån observationer? Studiens metod är semistrukturerade intervjuer och observationer. LÄS MER

  4. 14. Speciallärares och specialpedagogers beskrivningar av och arbete med läsförståelse på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anette Ekman; Matilda Egrér; [2023]
    Nyckelord :avkodning; främjande arbete; läsförståelse; läsförståelsestrategier; läsförståelsesvårigheter; speciallärare; specialpedagog; undervisning; ;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att bidra med kunskap om hur några speciallärare och specialpedagoger beskriver sin förståelse av och sitt arbete med läsförståelse på lågstadiet. Läsförståelse valdes som ämne då det finns en viss kunskapslucka i det specialpedagogiska fokuset kopplat till läsförståelse på lågstadiet. LÄS MER

  5. 15. Analys av de populäraste typerna av bilder på Artstations trendingflöde inom miljö- och bakgrundsdesign : En empirisk kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Julia Levin; Evelina Oskarsson; [2023]
    Nyckelord :Digitala plattformar; bildkonst;

    Sammanfattning : Under senare år har digitala plattformar inom bildkonst på internet blivit allt vanligare och ses idag som ett uttrycksfullt medel för kreatörer, som är intresserade av att publicera sina verk digitalt. Artstation är en av dessa och är en mycket populär digital plattform som inriktar sig inom bildkonst som omfattar videospel, film samt underhållning. LÄS MER