Sökning: "kunskap genom bilder"

Visar resultat 16 - 20 av 335 uppsatser innehållade orden kunskap genom bilder.

  1. 16. “Den ska ju bara finnas där” : En studie om hur förskollärare resonerar om de val som görs i dokumentationsprocessen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Alisson Matias Corena; Emma Berséus; [2023]
    Nyckelord :dokumentalitet; dokumentation; förskola; omsorg; socialkonstruktivism; systematiskt kvalitetsarbete.;

    Sammanfattning : Under de senaste decennierna har dokumentation intagit en allt större roll i förskolans vardag. Samtidigt har ett ökat fokus på lärande och kunskap skrivits fram i de senaste revideringarna av förskolans läroplansmål. LÄS MER

  2. 17. ”För ibland sitter man där och bara…vad är det jag ska göra med eleverna liksom?" : En studie om läroböcker i bildämnet och bildlärares upplevelser av läromedel.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Angelica Tapper; [2023]
    Nyckelord :Bildämnet; läromedel; läroböcker; grundskola; arbetsområden;

    Sammanfattning : Den här studien är baserad på tematiska innehållsanalyser av två valda läroböcker i bildämnet och två kvalitativa intervjuer med bildlärare verksamma i grundskolan. Studien syftar till att synliggöra läroböckernas relevans och aktualitet i förhållande till bildämnet genom att ställa frågan: Vilka innehållsliga teman lyfter de valda läroböckerna fram och vilka återfinns i båda? och på vilket sätt kan de innehållsliga teman kopplas till det centrala innehållet för årskurs 7-9 i kursplanen för ämnet bild? Den syftar också till att bidra med en diskussion om bildämnets behov av och bildlärarens förhållande till läromedel, med specifikt fokus på läroböcker genom att ställa frågorna: Hur uppfattar de intervjuade bildlärarna de utvalda läroböckernas innehåll i förhållande till den egna undervisningen? och Vad framträder i lärarnas utsagor vad gäller uppfattning av läromedel generellt i ämnet?Ur undersökningen av de två valda läroböckerna har det framkommit fem gemensamma teman: Konsthistoria, Identitet, Visuell kultur, Filmprojekt/rörlig bild och Porträtt, vilket visar på arbetsområden som anses aktuella i dagens bildundervisning. LÄS MER

  3. 18. Läs- och hörförståelsen i relation till den inre bilden. : Den inre bildens betydelse för läs- och hörförståelse hos elever i årskurs 4 och 5.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Helena Berg; Jennii Johansson; [2023]
    Nyckelord :Hörförståelse; Läsförståelse; Inferenser; Dual Coding Theory. Lässtrategier;

    Sammanfattning : Studien är både kvalitativ genom klassrumsanteckningar och semistrukturerade intervjuersamt kvantitativt genom läs- och hörförståelsetester. Syftet med examensarbetet är attbelysa elevers upplevelse av högläsning och egen tyst läsning i årskurs 4 och 5 inomsvenskämnet i grundskolan. LÄS MER

  4. 19. Hållbarhetskommunikation på Instagram : En kvalitativ innehållsanalys av svenska fast fashion-företag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Maja Wasling; Johanna Larsson; [2023]
    Nyckelord :Instagram; sustainability; sustainability communication; consumer engagement; sustainability marketing; CSR; fast fashion; Instagram; hållbarhet; hållbarhetskommunikation; konsumentengagemang; hållbar marknadsföring; CSR; fast fashion;

    Sammanfattning : Fast fashion-industrin blir ständigt anklagad för att inte vara hållbar och konsumenters kunskap om hållbarhet är bristande. Forskning visar att konsumenternas förståelse för fast fashion-industrin och hur det påverkar omvärlden är nyckeln för att nå förändring och en hållbar industri. LÄS MER

  5. 20. Trocaderos rebranding – från töntigt till trendigt : En kvalitativ fallstudie om varumärkespersonligheten som strategisk aspekt vid rebranding

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hanna von Szalay; Vendela Nygren; [2023]
    Nyckelord :Rebranding; brand personality; brand strategy; Aaker; beverage industry; Trocadero; Rebranding; varumärkespersonlighet; varumärkesstrategi; Aaker; dryckesindustrin; Trocadero;

    Sammanfattning : I studier om rebranding görs det ofta en uppdelning i en visuell och en strategisk aspekt, där fokus i huvudsak ligger på den visuella aspekten. Det som saknas i forskning om rebranding är den strategiska aspekten – bland annat en förändrad varumärkesperson- lighet. LÄS MER