Sökning: "kunskapskraven engelska"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden kunskapskraven engelska.

  1. 1. Bedömning i engelska : bedömningskvalité och tidsutmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Moa Larsson; Carl Nylander; [2023]
    Nyckelord :Bedömning; undervisningstid; feedback; timplan; engelskämnet;

    Sammanfattning : Lärare har ansvar för elevernas progression i utvecklingen och genom ständig bedömning av elevernas kunskaper anpassas undervisningen. Bedömning som är av kvalité är tidskrävande och tidsbrist är ett återkommande hinder inom läraryrket. Utöver tid för lektioner krävs det tid till att planera, förbereda och bedöma. LÄS MER

  2. 2. Grammatik är en nödvändighet : En läroboksanalys med fokus på grammatiska strukturer

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Zandra Kängström; [2021]
    Nyckelord :Grammatik; grammatiska strukturer; engelska; form; funktion; läroboksanalys; andraspråksinlärning; utvecklingsstadier; engelsk grammatikinlärning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien har varit att undersöka vilka grammatiska strukturer som förekommer i läroböcker för årskurs 4 och hur de följer utvecklingsstadierna för grammatikinlärning i engelska. Då det är vanligt att läromedel förekommer i skolans engelskundervisning är det därför relevant att göra en analys av grammatiska strukturer i tre textböcker som används i årskurs 4. LÄS MER

  3. 3. Användning av ME i klassrumsmiljö i årskurs 4-6 : en kvalitativ studie om lärares uppfattningar och synsätt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linda Pettersson; Maria Selfors; [2021]
    Nyckelord :engelska; kodväxling; kommunikation; målspråk;

    Sammanfattning : Engelska språket är en stor del av elevers vardagliga liv idag och därmed existerar den inte endast inom skolans värld utan även på elevens fritid. Den tidigare forskningen visar på att användning av kodväxling är positivt för att förklara nya ord när det kommer till målspråk men att lärares attityd till målspråket påverkar i hur stor utsträckning det används. LÄS MER

  4. 4. Det komplexa klassrummet : Ämneslärares tal om Foreign Language Anxiety i engelskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sofia Ljungqvist; [2021]
    Nyckelord :Orsaker; språkinlärning; Foreign Language Anxiety; FLA; engelskämnet; muntlig framställning;

    Sammanfattning : Inledning Varje år presenterar Skolverket statistik över slutbetygen i år 9 uppdelat i olika ämnen. Läsåret 2019/2020 var det 6281 elever som inte uppnådde kunskapskraven för att bli godkända i engelskämnet i slutet av år 9. Skolverket menar att undervisningen ska syfta till att stärka elevers språkliga självförtroende. LÄS MER

  5. 5. Grammatikpolisen - En kvalitativ undersökning av de vanligast förekommande grammatiska misstagen i Eng5 i två klasser i gymnasieskolan, dess betydelse för textens kvalitet samt kopplingar till kunskapskrav och centralt innehåll.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kerstin Elmqvist; [2020]
    Nyckelord :Elevtexter engelska 5; Engelska 5 och grammatiken; Grammatiska fel i elevtexter; Grammatikundervisning engelska 5; Vikten av grammatiken i engelska 5;

    Sammanfattning : Abstract Detta examensarbete undersöker de vanligaste grammatiska felen som elever i två klasser i engelska 5 på gymnasiet gör i sina texter. Elevtexterna är producerade av totalt 22 elever i två klasser på en gymnasieskola i södra Skåne. De tydligaste misstagen och de vanligaste är olika slags fel i verbhanteringen. LÄS MER