Sökning: "kursplaner undersökning"

Visar resultat 21 - 25 av 146 uppsatser innehållade orden kursplaner undersökning.

  1. 21. Grannspråksundervisning i svenskämnet i grund- och gymnasieskolan : En litteraturstudie med nordiskt språkligt fokus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anna Ringnér; [2019]
    Nyckelord :Grannspråk; grannspråksundervisning; digital undervisning; nordisk gemenskap; didaktik.;

    Sammanfattning : Syftet med den här systematiska litteraturstudien var att undersöka och kartlägga forskningsfältet om grannspråksundervisning inom svenskämnet kopplat till kursplanerna. Forskningsfrågorna handlade om vilket innehåll grannspråksundervisningen ska ha, vilka arbetssätt som är lämpliga samt vad som gynnar respektive hämmar grannspråksundervisningen. LÄS MER

  2. 22. Synen på historieämnets lärande -En undersökning av synen på historieämnet och hur historiedidaktik ochdidaktiska traditioner kommer till uttryck i kursplaner över tid

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Marcus Lundkvist; [2019]
    Nyckelord :Curriculum; history; school subject; upper secondary school; Sweden; international didactic traditions; history didactic.;

    Sammanfattning : This text has the purpose to study how the view on history as a school subject has changedover time and through three different Swedish upper secondary school curricula. The centralquestions of this study are the following: Has the view on history as a teaching subjectchanged over time? How can history didactic be seen in the curriculum? Is there any trace ofinternational didactic traditions in the curriculum, if so, how does it show? This study hasused a qualitative text analysis as the method to answer the central questions, based inprevious research and theories regarding international didactic traditions as well as historydidactics. LÄS MER

  3. 23. Programmeringens väg in i gymnasieskolans matematik : En fallstudie av hur programmeringen landat i fyra skolor

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Linnéa Lundberg; Jonatan Bengtsson; [2019]
    Nyckelord :Programmering; Matematikundervisning; Kompetensutveckling; Kursplansförändring; IKT; Digitalisering;

    Sammanfattning : Sen halvårsskiftet 2018 skedde en förändring av skolans kursplaner i matematik där det blev obligatoriskt med programmering i matematikundervisningen. Syftet med denna undersökning var att få en bild och exempel av hur förändringen togs emot samt hur den genomfördes eller planerades att genomföras på några olika gymnasieskolor. LÄS MER

  4. 24. Svenska som andraspråk och svenska på gymnasienivå, strävar ämnena mot samma mål? En komparativ diskursanalys av ämnesplanerna och de nationella proven

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Helen Johansson; [2018-06-15]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; svenska; nationellt prov; betyg; ämnesplaner; kursplaner; diskursanalys; gymnasienivå; språk; makt;

    Sammanfattning : Ämnet svenska som andraspråk har en relativt kort och turbulent historia sett till hur ämnesplanen ska utformas. Det har under åren pågått en diskussion om ämnenas relation till varandra och om ämnet svenska som andraspråk ska ses som eget ämne eller som ett komplement till ämnet svenska. LÄS MER

  5. 25. Läs- och skrivsvårigheter : användandet av IKT som stöd

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Yad Rashad Ahmed; [2018]
    Nyckelord :IKT; Läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Dagens samhälle är ett informationssamhälle där informations- och kommunikationsteknologi (IKT) används oftare. Det är av vikt att integrera IKT-användandet hos elever i tidig ålder. Denna studie handlar om att analysera i vilken utsträckning IKT används och till vad IKT används. LÄS MER