Sökning: "kvalitativ intervjustudie psykologi motivation"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden kvalitativ intervjustudie psykologi motivation.

  1. 1. HUR OMOTIVERADE ELEVER BLIR MOTIVERADE : En kvalitativ intervjustudie om vilka faktorer tidigare omotiverade gymnasieelever upplevt haft störst betydelse för motivationen att börja prioritera skolan.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Göran Hestner; [2022]
    Nyckelord :Motivation; High school students; Self Determination Theory; The parental effect; The peer effect.; Studiemotivation; Gymnasiet; Elev-personal-relation; Studieplan; Self Determination Theory; The parental effect; The peer effect.;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie sökte svar på frågan om hur tidigare kraftigt omotiverade elever som exponerats för allehanda insatser i syfte att stimulera studiemotivationen beskriver betydelsen av de olika påverkansfaktorer som ledde fram till att eleven i sin motivationsutveckling blev så studieinriktad att måluppfyllelsen räckte, eller såg ut att räcka, till minst en komplett gymnasieexamen. Resultaten gav för handen att endast en av skolans insatser beskrevs som betydelsefull: etablering av en förtroendefull relation med någon personal, oaktat vilken, men endast om den också utmynnade i en studieplan som eleven kunde tro på och som med fördel kontinuerligt följdes upp. LÄS MER

  2. 2. Föräldrastress och akademiska studier : -En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Mikaela Steinbach; [2022]
    Nyckelord :Parenting; stress; social support; Föräldraskap; stress; socialt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med den aktuella studien avser att ur en kvalitativ ansats undersöka upplevelsen av tillräcklighet i föräldraskap hos studenter på högskolor och universitet i Sverige, med avsikt att öka förståelsen för upplevelsen av föräldraskapsrelaterad stress hos denna grupp studenter. Studiens metodologiska ansats grundar sig i åtta djupintervjuer som analyserats utifrån tematisk innehållsanalys. LÄS MER

  3. 3. Gymnasieelevers upplevelse av akademisk motivation : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Ida Andersson; Victoria Carlzon; [2022]
    Nyckelord :Akademisk motivation; upplevelse; elever; engagemang; tillhörighet; betyg;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande kvalitativa studie var att utforska svenska gymnasieelevers upplevel­ser av vad som engagerar och motiverar dem i studierna, även benämnt akademisk motivation. Syftet undersöktes genom åtta semi­strukturerade intervjuer vilka analyserades utifrån tematisk innehållsanalys. LÄS MER

  4. 4. ”Jag var inte beredd på att det skulle vara så” : En kvalitativ intervjustudie om polisstudenters tankar kring att avsluta polisutbildningen i förtid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Amanda Ahlstrand; Henrik Hult; [2020]
    Nyckelord :Avbrutna studier; grupptillhörighet; identitet; motivation; polisstudenter; rollkonflikt;

    Sammanfattning : I början av år 2020 var ca en fjärdedel av platserna på polisutbildningen i Sverige vakanta. Förutom att det har varit svårt att fylla utbildningsplatserna med lämpliga sökande, förekommer det avhopp från utbildningen. Det finns få svenska studier som undersöker varför polisstudenter hoppar av utbildningen. LÄS MER

  5. 5. Upplevelse av motivation : - En kvalitativ intervjustudie om vad som motiverar elever i årskurs 3 på gymnasiet att lära sig inom skolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Rebeca Winge; Celine Zhou; [2020]
    Nyckelord :Inre motivation; yttre motivation; motivationsprestation; inlärning; gymnasieelever;

    Sammanfattning : Syftet med den föreliggande studien var att undersöka vad som motiverar elever i årskurs 3på gymnasiet att lära sig inom skolan. Frågeställningen var: vad motiverar elever i årskurs 3 pågymnasiet till att lära sig inom skolan. LÄS MER