Sökning: "kvalitativ marknadsinformation"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden kvalitativ marknadsinformation.

  1. 1. En marknadsanalys om hållbar glasskonsumtion : en kvalitativ studie om utbudet av glassar på svensk marknad och hur glassföretagen profilerar sig inom hållbarhetssegmentet

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Michaela Lagerqvist; [2019]
    Nyckelord :glass; marknadsföring; segmentering; målmarknadsföring; targeting; positionering; profilering; social hållbarhet; ekologisk hållbarhet; ekonomisk hållbarhet;

    Sammanfattning : Trots ökad vetskap om kostens påverkan på vår hälsa lider många av diabetes typ 2, och hjärtoch kärlsjukdomar är idag den vanligaste dödsorsaken i Sverige. Detta påvisar att det behöver skapas en större medvetenhet kring kostens effekter, parallellt med ett bredare utbud av hållbara matvaror på marknaden. LÄS MER

  2. 2. Hur marknadsorienterar sig kommersiella fastighetsföretag?

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för ekonomi

    Författare :Sara Olsson; Matilda Freij; [2013]
    Nyckelord :Marknadsorientering; fastighetsföretag; vakans; kundorientering; kundvärde;

    Sammanfattning : Titel: Hur marknadsorienterar sig kommersiella fastighetsföretag? Ämne/Kurs: C-uppsats i ämnet företagsekonomi Författare: Matilda Freij och Sara Olsson Handledare: Agneta Sundström Inledning: Fastighetsföretag som arbetar med att hyra ut kontorslokaler möter ofta problem med vakanser. Detta innebär att hantera tomma och outhyrda lokaler. LÄS MER

  3. 3. Jakten på den oslipade Diamanten : En studie om hur svenska SMF anpassar sig till de marknadsförhållanden som råder på Afrikas Bottom-of-the-Pyramid

    Kandidat-uppsats, Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Johannes Göransson; Anton Larsson-Hytte; [2013]
    Nyckelord :Bottom-of-the-Pyramid BOP ; Afrika; Små- medelstora företag SMF ; anpassning; affärsrelationer; marknadsförhållanden; konkurrens; samarbete; innovation; flexibilitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka hur svenska små- och medelstora företag anpassar sig till de marknadsförhållanden som råder inom Afrikas Bottom-of-the- Pyramid. Studien har följt en kvalitativ forskningsmetod samt tillämpat fallstudie som forskningsstrategi. LÄS MER

  4. 4. Vilken information presenteras i VD-brev? En studie av industri- och hälsovårdsbranschen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Linda Pihlquist; Maria Sandahl; [2012-02-01]
    Nyckelord :VD-brev; VD-ord; CFO-letter; VD; Frivilliga upplysningar; Industribranschen; Hälsovårdsbranschen; Impression Management; Kommunikation; Årsredovisningar.;

    Sammanfattning : Bakgrund: I en allt mer internationell värld finns det idag ett tryck från intressenter att företag ska ge en mer snabb och öppen information om deras ansvarstagande, varför företag idag väljer att lämna ut mer information i årsredovisningen än vad som är lagstadgat. Den frivilliga information som företag presenterar utgörs bland annat av VD-brevet. LÄS MER

  5. 5. Market Orientation in Professional Service Firms : A Framework for Market Oriented Practices

    Master-uppsats, KTH/Industriell marknadsföring

    Författare :RICHARD ASZTALOS; MATHIAS GIERTZ; [2012]
    Nyckelord :market orientation; professional service firms; market analysis; market orientation process; market assessment; market orientation model; customer orientation;

    Sammanfattning : This report combines theoretical and empirical findings to create a holistic framework for market oriented practices within professional service firms. Changes in the business environment of technology consultancy firms, has developed a need to adopt more structured procedures in assessing the market place and in responding, both through external activities as well as through internal optimization. LÄS MER