Sökning: "kvalitativ studie gruppintervju"

Visar resultat 6 - 10 av 97 uppsatser innehållade orden kvalitativ studie gruppintervju.

  1. 6. Bilden, texten och elevens läsförståelse : en läromedelsanalys och studie kring elevers upplevelser av bilder i läromedel

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Lise-Lott Öhr; Sara Torstensson; [2021]
    Nyckelord :Bildanalys; Läromedel; Läromedelsanalys; Läsförståelse;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att bidra med kunskap om bilders betydelse, användning och funktion i läromedel om läsförståelse. Detta görs genom en kvalitativ studie i två delar, dels i en läromedelsanalys av tre läromedel, dels i en gruppintervju med elever i årskurs 5. LÄS MER

  2. 7. Balansera elevers behov : En kvalitativ studie om fritidslärares förhållningssätt till elevers olika behov inom fritidshemmets undervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University

    Författare :Annie Johansson; Charlotte Davidsson; [2021]
    Nyckelord :Behov; Elever; Fritidshem; Fritidshemslärare; Förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka fritidslärares erfarenheter och uppfattningar om elevers individuella behov i relation till fritidshemmets undervisning. Frågeställningar som ställs i studien är: Hur resonerar fritidslärare om elevers individuella behov i relation till fritidshemmets undervisning? Hur planerar fritidslärare sin undervisning i förhållande till elevers olika individuella behov?  I studien används kvalitativ metod där empirin samlades in genom en semistrukturerad gruppintervju med fyra fritidslärare. LÄS MER

  3. 8. Språktillägnan genom dans : Intervjustudie av lärare om metoden Dansa en bok

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Sophia Färlin-Månsson; [2021]
    Nyckelord :dance a book; learning through arts; art in education; dance; book; learning through dance; aesthetic learning process; dans; dansa; språk; språktillägnan; dansa en bok; estetiska lärprocesser; läsförståelse; kroppsligt lärande; läsa; bok; konstarter i pedagogiken;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka grundskollärares upplevelser och uppfattningar av språktillägnandemetoden Dansa en bok. Fokus har varit att få höra lärarnas beskrivning av metoden, vilka didaktiska drag som synliggjorts, vad dans som form kan bidra med i lärande av annat ämne och hur lärarna upplever elevers språktillägnan vid användningen av Dansa en bok-metoden. LÄS MER

  4. 9. Att leka sig till kunskap : En kvalitativ studie av hur lärare integrerar lek i läsförståelseundervisningen för elever i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Nancy Tonie Karkouh; [2021]
    Nyckelord :Teaching reading comprehension; play; preschool class and primary school grades 1-3; läsförståelseundervisning; lek; grundskolan årskurs F-3; lekfullt arbetssätt;

    Sammanfattning : I den svenska läroplanen beskrivs språk, lärande och identitetsutveckling vara nära sammankopplade med varandra. Genom att lärare skapar goda möjligheter för eleverna att samtala, läsa och skriva ges eleverna förutsättningar att utveckla sin kommunikation och därmed få ökat förtroende för sin språkliga förmåga (Skolverket, 2019, s. LÄS MER

  5. 10. Blivande förskollärares syn på den fria leken : Den fria lekens betydelse för förskollärarprofessionen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Emma Jahnke; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The study aims to describe the phenomenon of free play and prospective preschool teachers' perceptions of free play in preschool. Their perceptions of what happens during free play for children's development and learning. The method used is a group interview with five prospective preschool teachers. LÄS MER