Sökning: "kvantitativ metod i Socialt arbete sekundärdata"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden kvantitativ metod i Socialt arbete sekundärdata.

  1. 1. Livscykelns modererande effekt på sambandet mellan CSR och utdelning : En kvantitativ studie på europeiska börsnoterade företag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Viktor Lundström; Emma Sutinen; [2019]
    Nyckelord :CSR; ESG-Score; utdelning; livscykel; mognadsstadiet; tillväxtstadiet;

    Sammanfattning : Syfte: En grundläggande övertygelse är att socialt ansvar lönar sig för företaget såväl som för intressenter och samhället i allmänhet. Det finns bevis för att företag som lägger ned mer resurser på CSR-arbete ökar i värde, och får ett bättre anseende. LÄS MER

  2. 2. Det interna ägandets påverkan på relationen mellan socialt ansvarstagande och finansiell prestation : En kvantitativ studie på 513 st företag som arbetar med socialt ansvar i Europa

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Nadia Norouzi; Elin Tolf; [2017]
    Nyckelord :CSR; CSP; insider ownership; financial performance; sustainability; ROA; ROE; Tobin’s Q; CSR; CSP; internt ägande; finansiell prestation; hållbarhet; ROA; ROE; Tobin’s Q;

    Sammanfattning : Syfte: Då tidigare forskning har visat varierande och motsägelsefulla resultat vad gäller relationen mellan CSP och finansiell prestation, skapar det en förståelse för att andra variabler påverkar relationen. Syftet med följande studie är att undersöka om och hur graden av internt ägande påverkar relationen mellan socialt ansvar och finansiell prestation. LÄS MER

  3. 3. Är autenticitet nyckeln till lönsam CSR? : En kvantitativ studie på 525 publika bolag under en tioårsperiod

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Emma Åkerberg; Sara Abrahamsen Moberg; [2017]
    Nyckelord :CSR; CFP; CSP; social responsibility; authentic CSR; authenticity; CSR; CFP; CSP; socialt ans varstagande; autentiskt CSR; autenticitet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka om autentisk CSR leder till större lönsamhet än opportunistisk CSR. Metod: I föreliggande studie antas en positivistisk forskningsfilosofi med en hypotetisk-deduktiv ansats. Studien är kvantitativ och sekundärdata har samlats in från databasen Thomson Reuters Datastream. LÄS MER

  4. 4. Påverkas företagens prestanda av ett socialt ansvarstagande?

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för ekonomi

    Författare :Jessica Baldgrim; Malin Wahlberg; [2013]
    Nyckelord :CSR; Tobin s Q; ROA; Firm value; Profitability; Multiple regression analysis; CSR; Tobins Q; ROA; Företagsvärde; Lönsamhet; Multipel regressionsanalys;

    Sammanfattning : Syfte: Corporate Social Responsibility (CSR) är idag ett  globalt allmänt känt begrepp och Svenska företag anses ligga i framkant med sitt ansvarastagande. Huvudsyftet med uppsatsen är att analysera huruvida ett stort engagemang inom CSR-frågor ger Svenska företag en förändring i företagsvärde och om det påverkar deras lönsamhet. LÄS MER

  5. 5. Barnperspektivet i socialbidragsärenden : en studie i två kommuner

    Kandidat-uppsats, Institutionen för socialt arbete - Socialhögskolan

    Författare :Carolina Morales; [2005]
    Nyckelord :Barnperspektiv; Socialbidrag; Organisation; Gräsrotsbyråkrati;

    Sammanfattning : Syftet med studien var dels att övergripande beskriva bidragspopulationen i två utvalda kommuner, dels att undersöka huruvida socialtjänsten tar särskild hänsyn till barn i samband med handläggning av socialbidrag. Vidare syftade studien till att uppmärksamma hur ett sådant hänsynstagande kunde komma till uttryck samt belysa om särskilda organisatoriska villkor hade någon påverkan på detta. LÄS MER