Sökning: "lära ut sång"

Visar resultat 16 - 20 av 26 uppsatser innehållade orden lära ut sång.

  1. 16. Lärarens kommunikation i undervisningen - utifrån retoriska begrepp

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Sophia Resare; Cecilia Arlewigh; [2014]
    Nyckelord :retorik; undervisning; pedagogik; dialog; samtal;

    Sammanfattning : Sammanfattning Ämnet för det här examensarbetet är retorik i ett pedagogiskt sammanhang. Syftet är undersöka hur undervisningen kan se ut, i tre olika klassrum, utifrån ett retoriskt perspektiv. Den metod som vi använt oss av, är observationer i form av att filma tre lärare i deras klassrum. LÄS MER

  2. 17. Sång i jazzgenren på gymnasienivå : En intervjustudie av fyra sångpedagogers syn på undervisning och arbetssätt inom genreområdet jazz

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Musikhögskolan Ingesund

    Författare :Nellie Waite; [2013]
    Nyckelord :jazz; upper secondary school; high school; vocal teacher; teaching; tool; socio-cultural perspective; jazz; gymnasiet; improvisation; sångpedagog; undervisning; redskap; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få ökad insikt i hur sånglärare med utgångspunkt i kursplanens mål om genrebreddning hanterar genreområdet jazzsång i sångundervisningen på gymnasieskolans estetiska program. Genom att intervjua fyra sångpedagoger verksamma på gymnasiets estetiska program har jag tagit reda på vad som enligt dem kan betecknas som ett genreenligt sound eller genrespecifika egenskaper speciellt viktiga för jazzsång, hur dessa kunskaper kan förmedlas till eleverna samt hur sångpedagoger använder sig av jazzsångens genrespecifika element i sångundervisningen. LÄS MER

  3. 18. Svenska genom sång: en genväg till språkinlärning?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Sanna Thulin; [2012]
    Nyckelord :SFI; Swedish for immigrants; learning Swedish through singing and music; language learning; Svenskinlärning för invandrare; svenskinlärning genom sång och musik; språkinlärning; Performing Arts;

    Sammanfattning : Swedish through singing: a shortcut to language learning? This study, based on the qualitative method, is meant to give an understanding of how pedagogues perform their teaching of the subject “Svenska för invandrare” (eng. “Swedish for immigrants”) by using singing in language training. LÄS MER

  4. 19. Sånglärkor & nötskrikor. En studie om att möta och undervisa sångsvaga elever

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Madelene Johansson; Kerstin Karlsson; [2012]
    Nyckelord :Sång; pedagogik; sångundervisning; körundervisning;

    Sammanfattning : SammanfattningVi har valt att basera vår studie på frågorna: Hur tänker sång- och körpedagoger kring begrepp som relaterar tillsångsvaghet? Vilka förhållningssätt och metoder använder pedagogerna i sin undervisning av sångsvaga elever?Kan alla lära sig att sjunga rent och i så fall hur? Med utgångspunkt i ett kvalitativt material bestående av femintervjuer med verksamma sång- och körpedagoger, syftar vi till att reda ut begreppen ”musikalitet”, ”sång-svaghet”, ”sångfunktionshämning”, ”tondövhet”, ”amusi” och ”falsksång”. Vi avser även att söka goda råd kringmetoder och förhållningssätt i mötet med sångsvaga elever, vilka vi sedan ämnar använda som inspiration i våregen framtida yrkesroll. LÄS MER

  5. 20. Vibrato - ett fiolmetodiskt perspektiv: Vad ska en fiollärare tänka på för att lära sina elever vibrato?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Julia-Caroline Witte; [2012]
    Nyckelord :Method; singing; strings; tremolo; vibrato; violin; violin teacher; fiollärare; metodik; stråkar; sång; Performing Arts;

    Sammanfattning : Title: Vibrato- a violin-methodical perspective. What is important to think of when teaching vibrato? The aim of this paper is to take part of the thoughts and experiences of violin teachers about how to teach vibrato, and to explore the consequences of different ways to proceed. Five teachers have been interviewed. LÄS MER