Sökning: "lärande och HVB-hem"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden lärande och HVB-hem.

  1. 1. Stereotypisk kriminalitet? : En kvalitativ studie om professionellas förförståelse av en potentiell relation mellan genus och kriminalitet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Amanda Arvidsson; Elsa Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Behandlingsarbete; Förförståelse; Genus; Kriminalitet; Könsskillnader; Ungdomar;

    Sammanfattning : I denna kandidatuppsats syftar vi till att undersöka professionellas förförståelse av en  potentiell relation mellan genus och kriminalitet samt hur en sådan förförståelse eventuellt påverkar deras bemötande och förhållningssätt gentemot ungdomar som har begått kriminella handlingar och befinner sig i behandling. Studiens metodologiska utgångspunkter har varit hermeneutiskt angreppssätt och kvalitativa ansats. LÄS MER

  2. 2. Socialpedagogens mest betydande kompetens : Socialpedagoger som yrkesverksamma inom HVB.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Philippa Gustafsson; Tim Kronholm; [2022]
    Nyckelord :Socialpedagog; kompetens; HVB; verksamhetschef; utbildningsnivå;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att få en ökad insikt i hur verksamhetschefer, inom HVB, ser på socialpedagogers kompetens i arbetet och i relation till utbildning, arbetsuppgifter och kunskap. Studien tar sin metodologiska utgångspunkt i hermeneutiken och fenomenologin då avsikten varit att söka förståelse i hur den socialpedagogiska kompetensen förstås och tolkas av verksamhetschefer inom HVB. LÄS MER

  3. 3. Berättelser om professionella aktörers arbete med relationsskapande och delaktighet för ungdomar på HVB-hem : En socialpedagogisk undersökning om relationsskapande och delaktighet under praktiskt behandlingsarbete

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Felicia Jonsson; [2021]
    Nyckelord :Socialt arbete; barn och unga; medverkan; samhällsvård; relationsskapande;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. En kvalitativ intervjustudie om hur behandlare på ett HVB-hem använder motiverande samtal för barn och ungdomar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Emelie Munkberg; Ida Magnusson; Lisa Dragstedt; [2021]
    Nyckelord :Addicts; children; health pedagogy; HVB; motivating conversation; processor; young people; Barn; behandlare; HVB; hälsopedagogik; missbrukare; motiverande samtal; ungdomar;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att utifrån behandlarnas erfarenhet på HVB-hem undersöka hur motiverande samtal som ett hälsofrämjande pedagogiskt verktyg är användbart inom missbruksvården för barn och ungdomar på individ- och gruppnivå. I studien speglas teoretiska utgångspunkter såsom hälsa som kontinuum och Illeris lärandemodell, detta bidrog till att kopplingar kunde dras mellan resultatet och teorierna. LÄS MER

  5. 5. Det är inte insatserna som är grejen.. : - en kvalitativ studie om behandlingsarbete med ungdomar i missbruk.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Emily Strauss Oxelgren; Matilda Frisk; [2019]
    Nyckelord :Relational Pedagogy; Relationship; Motivation; Participation; Treatment Work; Adolescents; Addiction; Relationell pedagogik; Relation; Motivation; Delaktighet; Behandlingsarbete; Drogmissbruk; Ungdomar;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att få kunskap om behandlare resonerar kring sitt arbete med ungdomar i ett drogmissbruk samt hur detta kan förstås som en pedagogisk praktik. Metodologiska utgångspunkten i studien utgick från en hermeneutisk kvalitativ ansats med halvstrukturerade intervjuer. LÄS MER