Sökning: "lärares roll i klassen"

Visar resultat 11 - 15 av 36 uppsatser innehållade orden lärares roll i klassen.

  1. 11. Ett planeringsverktyg i skolan Elevers och lärares upplevelser av ett planeringsverktyg i no i specialskolan för elever med grav språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marie Hjalmarsson; [2020]
    Nyckelord :Exekutiva funktioner; Grav språkstörning; KASAM; Planeringsverktyg; Specialskola;

    Sammanfattning : SammanfattningHjalmarsson, Marie (2020). ” Ett planeringsverktyg i skolan” - Elevers och pedagogers upplevelser av ett planeringsverktyg i specialskolan för elever med grav språkstörning. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 12. Att skapa motivation i matematik på högstadiet för att elever ska nå godkänt i matematik : En intervjustudie med lärare på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Janna Green; Åsa Melén Nord; [2020]
    Nyckelord :ledarskap; motivation; relation; samarbete; bedömning;

    Sammanfattning : Skolan behöver en undervisning där alla elever motiveras och utvecklas så att de kan bidra i morgondagens samhälle. Syftet med vår studie är att belysa lärares erfarenheter av arbete med att få elever motiverade, så att de flesta elever kan lämna åk 9 med minst betyget E i matematik. LÄS MER

  3. 13. Lärares arbete med att göra den pedagogiska lärmiljön tillgänglig för alla elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Anna Gruvholm; Annelie Jansson; [2020]
    Nyckelord :Tillgänglig lärmiljö; pedagogisk lärmiljö; inkluderande undervisning; förutsättningar; scaffolding; artefakter; specialpedagogik;

    Sammanfattning : I forskningen framgår att det växt fram ett synsätt inom specialpedagogiken som innebär att elever i behov av särskilt stöd bör vara delaktiga i skolans vanliga lärmiljöer och ges samma förutsättningar som sina klasskamrater, något som påverkar lärarens arbete och specialpedagogens roll. Syftet med detta arbete är att bidra med kunskap om hur lärare uppfattar möjligheter i arbetet med att skapa en tillgänglig pedagogisk lärmiljö för elever i behov av särskilt stöd, med utgångspunkt att alla elever ska vara inkluderade i undervisningen. LÄS MER

  4. 14. Undervisning i en skola för alla : Specialpedagogiska perspektiv i rektorers och lärares beskrivningar kring undervisning av grundsärskoleelever i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Anna Westman; [2019]
    Nyckelord :mainstreaming; intellectual disability; compulsory regular school; teachers; principals; special educational perspective; Integrering; utvecklingsstörning; grundskola; lärare; rektorer; specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka specialpedagogiska perspektiv som framträder när några grundskollärare, lärare i grundsärskolan och rektorer beskriver undervisning av integrerade grundsärskoleelever i grundskolan. Syftet utmynnar i frågeställningar som handlar om hur de tre yrkeskategorierna beskriver förberedelse, genomförande samt utvärdering av sådan undervisning. LÄS MER

  5. 15. "Man har inte auktoritet utan man får" : Lärares berättelser om sitt ledarskap och konflikthantering i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Matilda Audas Björkholm; [2016]
    Nyckelord :lärarskap; ledarskap; lärarroll; konflikter; konflikthantering;

    Sammanfattning : Idag präglas det pedagogiska arbetet i skolan av det som vi kallar för pedagogiskt ledarskap. Syftet med uppsatsen har varit att undersöka hur lärare ser på sitt ledarskap samt hur de ser på och hanterar de konflikter som finns i ett klassrum. För att utreda det har sex lärare intervjuats om synen på sitt ledarskap. LÄS MER