Sökning: "lärarstudent"

Visar resultat 21 - 25 av 43 uppsatser innehållade ordet lärarstudent.

  1. 21. Roller under verksamhetsförlagd utbildning : Om roller som synliggörs i interaktion mellan lärar­student och handledare

    Kandidat-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Filosofiska fakulteten

    Författare :Elisabeth Algborn; Elin Elwin; [2014]
    Nyckelord :VFU; verksamhetsförlagd utbildning; praktik; lärarstudent; handledare; handledning; roller; interaktion; bedömning; yrkessocialisation;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om lärarstudenters upplevelser av verksamhetsförlagd utbild­­ning och synliggör roller som uppkommer i interaktion mellan handledare och student under handledning. Studien genomförs med hjälp av kvalitativa intervjuer med lärarstudenter och utgår från följande frågeställningar: Hur upplever studenterna omedelbar interaktion med handledare under verksamhets­förlagd utbildning? Vilka roller kan identifieras bland lärarstudenter och handledare under verksamhetsförlagd utbildning? Resultaten framhäver att studenterna, på grund av relationens asymmetri, ofta rättar sig efter handledarens agerande och förväntningar. LÄS MER

  2. 22. Understanding the Role of Mathematical Anxiety, Disaffect and Emotion in Learning and Teaching the Subject of Mathematics : A Qualitative Study of Swedish Student Teachers’ Experiences and Feelings towards Mathematics Education

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Stephanie Shamoon; [2014]
    Nyckelord :student teacher; mathematics; mathematical anxiety; emotions; subjectivity; discursive practices; Sweden; PISA; lärarstudent; matematik; matematisk ångest; känslor; subjektivitet; diskursiva praktiker; Sverige; PISA;

    Sammanfattning : Alongside the international consensus about the importance of mathematical competencies in today’s knowledge society, the awareness about children’s and adult’s mathematical anxiety has increased. Within this, relatively limited, field of research it has moreover been revealed that the level of mathematical anxiety is considerably higher among students within teacher education programs compared to other university students. LÄS MER

  3. 23. Gäster i verkligheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Danijel Lazarevic; Johannes Engdahl; [2013]
    Nyckelord :Praktik; Vft; Vfu;

    Sammanfattning : Efter nio terminers studier på Malmö högskola så var det tid för det avslutande examensarbetet. Under dessa nio terminer hade vi fått olika upplevelser och erfarenheter av den verksamhetsförlagda tiden berättade för oss av våra medstudenter. Även våra egna erfarenheter varierade. LÄS MER

  4. 24. Lärarstudent och dyslektiker : En kvalitativ undersökning om fyra lärarstudenters erfarenheter av dyslexi under deras studier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarutbildningen

    Författare :Setta Mete; [2013]
    Nyckelord :Coping; Dyslexia; Student teachers; Experiences; Teacher education; Coping; Dyslexi; Lärarstudenter; Erfarenheter; Lärarutbildningen;

    Sammanfattning : It is very important to gain knowledge and better understanding for people with dyslexia in other words people with reading and writing difficulties. I have therefore chosen to learn more about this subject. In my study, I have focused on adult people with dyslexia. LÄS MER

  5. 25. Att vilja jobba som lärare : En intervjustudie med lärarstudenter

    Kandidat-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Filosofiska fakulteten

    Författare :Tim Hagström; [2012]
    Nyckelord :Grundskola; profession; lärare; lärarstudent; drivkraft;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om grundskollärarprofessionens utveckling, verksamma lärare och lärarstudenter. Uppsatsen utgår ifrån följande frågeställningar: Hur har grundskolan och grundskollärarens historiska utveckling vilken lett fram till dagens skola och lärare sett ut? Hur framställs dagens verksamma grundskolelärare inom forskning i fråga om den egna yrkesrollen och verksamheten i skolan? Vilken bild av lärarstudenter går att synliggöra i fråga om uppfattning, syn och attityder gentemot sitt kommande yrkesliv, lärarens roll och skolan? Vad motiverade dessa lärarstudenter att söka sig till lärarutbildningen och fortsätta densamma för att bli lärare i grundskolan? Vilka likheter, skillnader och eventuella samband går att synliggöra mellan de tre ovanstående bilderna? Studien visar att lärarna befinner sig i en starkt utsatt yrkesposition med en ifrågasatt profession och ofta höga påfrestningar i arbetsvardagen. LÄS MER