Sökning: "lärmiljö och kollegialt lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden lärmiljö och kollegialt lärande.

  1. 1. ”Målet med det här arbetet är att barnen ska få lära sig att veta att det finns en hel digital värld där ute” : En kvalitativ studie om hur förskollärare uttrycker att de använder sig av digitala verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elin Guillemot; Emily Edlund; [2022]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; digitala verktyg; sociokulturell teori; lärmiljö;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur åtta förskollärare uttrycker att de använder sig av digitala verktyg i sin undervisning, för att stödja barnen i deras utveckling och lärande. Med hjälp av semistrukturerade intervjuer fick vi fram det empiriska datamaterialet som ligger till grund för studien. LÄS MER

  2. 2. ”Är du stresstålig och flexibel?” : En systematisk litteraturstudie med fokus på organisatoriska faktorers påverkan på lärares yrkesutförande, psykiska hälsa och upplevelse av stress.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Wendel; [2022]
    Nyckelord :Lärare; Organisatoriska förutsättningar; Skolutveckling; Stress; Utbrändhet;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Wendel, Hanna (2022). ”Är du stresstålig och flexibel?” -  En systematisk litteraturstudie med fokus på organisatoriska faktorers påverkan på lärares yrkesutförande, psykiska hälsa och upplevelse av stress. LÄS MER

  3. 3. "Ett lustfyllt lärande, de lär ute utan att de riktigt vet om det" : En fenomenologisk studie om lärares uppfattningar om uterummet som lärmiljö i svenskämnet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Maja Bernhardsson; Filippa Undestam; [2022]
    Nyckelord :outdoor learning; outdoor education; language learning; interdisciplinary learning; utomhuspedagogik; utomhusundervisning; svenskundervisning; ämnesöverskridande arbete;

    Sammanfattning : I denna fenomenologiska studie är syftet att utforska och beskriva de erfarenheter och de uppfattningar som lärare i årskurs F–3 har om utomhusundervisning i relation till svenskämnet. Materialet består av intervjuer med sju lärare som jobbar med utomhusundervisning på två olika skolor. LÄS MER

  4. 4. "Bolla idéer med varandra" : En studie om samarbete mellan lärarprofessioner för att skapa en framgångsrik skrivundervisning för elever i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Chantal Scheilen Kågström; Tina Laggman; [2022]
    Nyckelord :inkluderande skrivundervisning; kollegialt lärande; samarbete; språklig sårbarhet; tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Skolan ansvarar för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda det svenska språket i skrift på ett rikt och nyanserat sätt. Specialläraren/specialpedagogen har ett viktigt uppdrag i att stödja och handleda lärarkollegor i deras arbete för att skapa en framgångsrik och tillgänglig skrivundervisning för alla elever. LÄS MER

  5. 5. Ett urval stödinsatser som görs och anses bidra till en god lärmiljö i skolan– ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Susanne Westman; [2021]
    Nyckelord :anpassningar; hälsa; inkludering; kompetenshöjning; relationer;

    Sammanfattning : Den här småskaliga studien handlar om vad som anses vara en god lärmiljö i grundskolan och vilka faktorer som bidrar till att uppnå detta. Trenden har varit att elevers psykosociala hälsa försämras vilket exempelvis lett till att giltig frånvaro ökat och att måluppfyllelsen sjunkit. LÄS MER