Sökning: "inkluderande skrivundervisning"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden inkluderande skrivundervisning.
1. Alla elevers rätt till skrivutveckling : Inkludering och stöttning av barns genreskrivande i årskurs 5 och 6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Denna studie baseras på elevers skrivande av berättande texter i ämnet svenska från årskurs 5 och 6. Syftet var att undersöka hur lärare kan arbeta stöttande för både låg- och högpresterande elever i arbetet med skrivande av genretexter. LÄS MER
2. "Bolla idéer med varandra" : En studie om samarbete mellan lärarprofessioner för att skapa en framgångsrik skrivundervisning för elever i språklig sårbarhet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Skolan ansvarar för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda det svenska språket i skrift på ett rikt och nyanserat sätt. Specialläraren/specialpedagogen har ett viktigt uppdrag i att stödja och handleda lärarkollegor i deras arbete för att skapa en framgångsrik och tillgänglig skrivundervisning för alla elever. LÄS MER
3. Att göra skrivundervisningen tillgänglig för alla : En kvalitativ studie av svensklärares erfarenheter från skrivundervisning av elever i skrivsvårigheter på högstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Att behärska en funktionell skrivfärdighet är av stor betydelse i varje människas liv. Inom yrken som tidigare inte har krävt skrivförmåga är den idag ofta en integrerad del. LÄS MER
4. Digitala verktyg i skrivundervisningen – ett sätt att inkludera : En litteraturstudie om relationen mellan inkludering och användandet av digitala verktyg i skrivundervisning i årskurserna F-3
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : I denna litteraturstudie belyser vi för lärare samt lärarstudenter hur forskare tolkar inkludering i undervisningen samt hur det kan uppnås med hjälp av digitala verktyg i skrivundervisningen. Litteraturstudiens syfte är att belysa hur tidigare forskning berör relationen mellan inkludering och användandet av digitala verktyg i skrivundervisningen i årskurserna F-3. LÄS MER
5. En intervjustudie om hur ASL fungerar för elever med NPF-problematik. : Verksamma klasslärare och speciallärares erfarenheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Det finns en koppling mellan NPF-problematik och Dyslexi och läs- och skrivsvårigheter, vilket gör att läs- och skrivinlärningen kan bli extra bekymmersam för elever med NPF-problematik. Detta gör att det finns en svenskämnesdidaktisk vinst i att ta reda på hur metoder som används i läs- och skrivundervisningen fungerar ur ett NPF-perspektiv. LÄS MER