Sökning: "läromedelsinnehåll"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet läromedelsinnehåll.

  1. 1. En undersökning om hur läromedel skildrar genusskillnader i religionskunskap i den svenska grundskolan : En kvantitativ och kvalitativ läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Gunnarsdotter; Tasnim Abujazar; [2023]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; religionskunskap; kristendom; judendom; islam; läromedel; genus; kön; jämställdhet; genusteori; värdegrund; Lgr22.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur genusskillnader framställs i bilder i nyligen utgivna läromedel i religionskunskap för årskurs 4–6. Vidare undersöker studien hur genusskillnader framställs i bilder och texter. LÄS MER

  2. 2. Räcker det med två sidor? : En läromedelsanalys om grannspråk i läromedel för svenskämnet över tid.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Henrik Eddefors Sydow; Izabell Eddefors Sydow; [2023]
    Nyckelord :Grannspråksförståelse; nabospråk; Blooms reviderade taxonomi; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka om det skett några förändringar över tid i läromedels innehåll och omfång rörande de nordiska grannspråken norska och danska. I studien kartläggs även vilka kognitiva processer och kunskapsnivåer läromedel från Gy11 och Lpf 94 berör i övningsuppgifter som behandlar de nordiska grannspråken och grannspråksförståelse. LÄS MER

  3. 3. Genusperspektiv på religionsundervisningen : En kvalitativ text- och bildanalys av läroböcker för åk 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Felicia Önnefors; [2020]
    Nyckelord :genus; genustrappan; jämställdhet; läromedelsanalys; religionsundervisning;

    Sammanfattning : Syfte Denna studie undersöker aktuella religionsläroböcker för årskurs 4-6 utifrån ett genus- och jämställdhetsperspektiv. Syftet med studien är att bidra med kunskap till forskningen om hur genus och jämställdhet framställs i olika religionsläroböcker samt i de olika bokavsnitten inom varje bok som handlar om kristendom, islam, hinduism samt etik/moral och hur man lever tillsammans. LÄS MER

  4. 4. Hur förmedlas kunskap om den naturvetenskapliga verksamheten? Exempel från digitalt läromedel i biologi för högstadiet

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Nirupa Pushpakumari Kudahettige; [2020]
    Nyckelord :Naturvetenskapliga undersökningar; naturvetenskapens karaktär läromedelsinnehåll;

    Sammanfattning : Flera studier redovisar att skolans undervisning sällan behandlar vad som karaktäriserar naturvetenskaplig verksamhet på ett explicit och reflekterande sätt. Syftet med denna studie har varit att undersöka vilket stöd ett digitalt läromedel inom biologi för högstadiet ger angående naturvetenskaplig verksamhet, dvs gällande naturvetenskapliga undersökningar och kunskap om naturvetenskapens karaktär. LÄS MER

  5. 5. Läromedel i engelskundervisningen : En studie gällande läromedels utformning, läromedlets roll i lärares undervisning samt lärares tankar kring detta.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för språkstudier

    Författare :Sandra Danielsson; Malin Lundberg; [2013]
    Nyckelord :ESL; Läromedel; engelskundervisning; läromedelsinnehåll; engelskspråkig exponering; kommunikation; läromedelsanalys; andraspråksundervisning;

    Sammanfattning : This study is about the use of textbooks in teaching English as a second language and about teachers’ attitudes and opinions of using textbooks during lessons. The aim of the study is to receive a deeper understanding of the use of textbooks in English teaching and to learn about why teachers choose whether to use the textbook approach or not. LÄS MER