Sökning: "läsförståelse lässtrategier"

Visar resultat 1 - 5 av 165 uppsatser innehållade orden läsförståelse lässtrategier.

  1. 1. Kan intensivträning med reciproka textsamtal leda till bättre läsförståelse och läsintresse? : En jämförande studie mellan träning i mindre grupp och ordinarie helklassundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier; Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Annika Pettersson; Annika Åström; [2019]
    Nyckelord :interventioner; lässtrategier; avkodning; ordförråd; inferenser; förförståelse;

    Sammanfattning : Abstract The aim of this study was to investigate whether intensive training with reciprocal teaching in a smaller group in grade 3 can lead to improved reading comprehension and reading interest for children with reading impairment. A comparison was made between the intervention in a smaller group and regular class-room instruction. LÄS MER

  2. 2. På vilket sätt kan elevers läsförståelse utvecklas genom lässtrategier?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Zahra Mahdi; Matilda Lindemann; [2019]
    Nyckelord :läsa; läsförståelse; lässtrategier; läsutveckling; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att ta reda på vad forskning säger om elevers utveckling av läsförståelse. Vi har arbetat med frågeställningen “På vilket sätt kan elevers läsförståelse utvecklas genom lässtrategier?”. LÄS MER

  3. 3. Att läsa mellan raderna. Om flerspråkiga elevers avancerade läsförståelse

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Anna Lindholm; [2018-11-15]
    Nyckelord :Flerspråkighet; avancerad läsförståelse; dialogisk undervisning;

    Sammanfattning : Uppsatsen skrivs inom ramen för ett VR-finansierat projekt, Läsamellan raderna, som handlar om huruvida en dialogbaseradundervisning ger elever bättre förutsättningar att utveckla sin läsning, änen mer traditionell monologisk undervisning. Tio klasser (årskurs sju)från fyra olika skolor har deltagit i den så kallade experimentgruppenoch lärarna i studien har följt ett dialogiskt undervisningsupplägg. LÄS MER

  4. 4. DEVINER, RÉSUMER OU PRÉDIRE? Une étude sur les stratégies de lecture et leur rapport avec une épreuve de compréhension écrite en français chez un groupe de collégiens suédois

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Mia Broman Roux; [2018-06-18]
    Nyckelord :franska; stratégies de lecture; lecture; compréhension écrite; français; langues étrangères; FLE;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att visa ett exempel på förhållandet mellan läsförståelse av en fransk text och delässtrategier som en grupp åttondeklassare använder. Våra forskningsfrågor är: vilka strategieranvänder eleverna när de läser på franska? och vilka samband finns det mellan lässtrategier ochläsförståelse? Den teoretiska ramen består av litteratur om olika lässtrategier, skillnader mellan starkaoch svaga läsare samt läsförståelse på ett främmande språk. LÄS MER

  5. 5. Läsförståelse av sakprosatexterEn kvalitativ studie om läsundervisningen i de tidiga skolåren

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Karin Östergren; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien berör ämnet läsförståelse avgränsat till texttypen sakprosa. Syftet är att genom kvalitativ forskningsintervju undersöka hur fyra lärare i årskurs 1–3 anser att de lägger upp sin läsundervisning kring sakprosatexter, vilka didaktiska strategier de använder för att utveckla elevers läsförståelse samt hur de motiverar eleverna att läsa i alla ämnen. LÄS MER