Sökning: "läsförståelse och läsintresse"

Visar resultat 21 - 25 av 57 uppsatser innehållade orden läsförståelse och läsintresse.

  1. 21. Att utveckla elevers läsförmåga genom tyst läsning : Intervjustudie om hur lärare arbetar med tyst läsning för att utveckla elevers läsförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Lisa Magnusson; [2018]
    Nyckelord :Tyst läsning; läsutveckling; läsförståelse; årskurs 1-3;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare uppger att de arbetar med tyst läsning samt hur de uppfattar att deras arbetssätt påverkar elevers läsutveckling i årskurs 1-3. Syftet konkretiseras genom två frågeställningar: Hur uppger lärare att de arbetar med tyst läsning i klassrummet? Hur uppfattar lärare att deras arbetssätt påverkar elevers läsutveckling i årskurs 1-3? För att besvara syftet och frågeställningarna genomfördes en intervjustudie med sju lärare som är verksamma i årskurs 1-3. LÄS MER

  2. 22. Läsintresset, hur står det till med det egentligen? : En undersökning om läsvanor och läsintresse på en högstadieskola

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Katarina Ström; [2018]
    Nyckelord :interest of reading; reading comprehension; motivation of reading; teaching literature; läsintresse; läsförståelse; läsmotivation; läslust; litteraturundervisning;

    Sammanfattning :  Den här studien syftar till att undersöka läsintresset och faktorer som påverkar läsningen hos elever i årskurs nio på en högstadieskola i Sverige. Studien syftar även till att ta reda på hur lärare vid samma skola arbetar med läsning av skönlitteratur och hur de definierar begreppen läsintresse och läslust. LÄS MER

  3. 23. Vad krävs för att elever ska utveckla läs- och skrivkunskaper? : En litteraturstudie om inlärningsmetoder och lärarens betydelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linnea Ziemke; Carolina Viström; [2018]
    Nyckelord :Läs- och skrivinlärning; whole language; phonics; LTG; Wittingmetoden;

    Sammanfattning : Avsikten med denna litteraturstudie är att undersöka vad forskning menar krävs för att elever i årskurs f-3 ska utveckla läs- och skrivkunskaper. I studien beskrivs de överordnade läsinlärningsmetoderna phonics och whole language med arbetssätten Wittingmetoden och LTG. LÄS MER

  4. 24. Textsamtal i grundskolans tidigare år : En litteraturstudie om texstamtalets betydelse för elevers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Matilda Eklund; [2018]
    Nyckelord :textsamtal; läsförståelse; motivation; läsintresse; lärares roll; elevers erfarenhet;

    Sammanfattning : Syftet med litteraturstudien är att granska vad forskning säger om textsamtalets betydelse samt hur lärare kan påverka elevers läsförståelse i grundskolans tidigare år. Studien kommer också besvara vilken innebörd elevers läsintresse och motivation har för textsamtal. LÄS MER

  5. 25. Individuell läsning som undervisningsmetod : En studie om lärares och elevers upplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Emma Alexandersson; My Frost; [2018]
    Nyckelord :Individual reading; choice of litterature; experiences; teaching; middle school; reading education; reading theory; constructivism; phenomenology; Individuell läsning; litteraturval; upplevelser; undervisning; mellanstadiet; läsundervisning; läsdidaktik; lästeori; konstruktivism; fenomenologi;

    Sammanfattning : Studien undersöker den individuella läsningen som undervisningsmetod. Syftet är att åskådliggöra lärares och elevers upplevelser av individuell läsning, med fokus på utformning och kunskapsinhämtning, för att sedan jämföra och belysa relationen dem emellan. LÄS MER