Sökning: "lekar för små barn"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden lekar för små barn.

  1. 1. Riskfylld lek : Barns möjligheter att utmana sig och ta risker på förskolans utegård

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emma Martinsson; Elin Korpås; [2021]
    Nyckelord :riskfylld lek; förskola; utegård; barn; förskollärare;

    Sammanfattning : Riskfylld lek är en komplex fråga i dagens samhälle som handlar om balansgången mellan barnens säkerhet och den positiva utveckling som riskfylld lek ger. Studien handlar om riskfylld lek och hur det möjliggörs på förskolors utegårdar samt hur förskollärare resonerar kring ämnet. LÄS MER

  2. 2. "...man ska ju kunna ha en förskolegrupp i en container!" : En studie om pedagogisk miljö för små barns inflytande i förskolan

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Jenny Holmgren; [2018]
    Nyckelord :democracy; educational environment; participation; influence; demokrati; delaktighet; inflytande; pedagogisk miljö;

    Sammanfattning : För oss som bor i en demokrati känns det som en självklarhet att kunna vara med och påverka det som sker omkring oss. Hur ser det då ut för våra yngsta medborgare, barn 1-3 år som befinner sig i förskolan? Vilken möjlighet har de till inflytande och delaktighet? Använder sig förskollärare av den pedagogiska miljön för att ge de små barnen ökat inflytande i verksamheten. LÄS MER

  3. 3. Förskolegårdens utrymme och utformning i tät stad : en pilotstudie som utforskar barns fysiska aktivitet

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Hanna Henriksson; [2017]
    Nyckelord :förskolegård; fysisk aktivitet; rörelse; utformning; samhällsplanering; rörelsefrihet; barn;

    Sammanfattning : Idag finns ett bristande intresse i stadsplaneringen att skapa utrymme för barn. Att barn behöver fysisk aktivitet är idag omtalat, i samband med att barns tillgång till TV och datorer medför stillasittande, under tiden då barn inte befinner sig i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Toddlare i matematikens värld

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Louise Hansson; Patricia Nilsson; [2016]
    Nyckelord :Fenomenografi; Learning study; Lek; Lärande; Matematik; Matematisera; Småbarn; Variationsteori;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur små barn, i åldrarna 1-3 år, utövar matematik i den fria leken. Även pedagogers generella uppfattningar kring matematik kommer att undersöktes. LÄS MER

  5. 5. Svenska som andraspråk i förskolan : Pedagogers inställning till barns andraspråksutveckling

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Emelie Petersson; Carola Olsson; [2015]
    Nyckelord :Andraspråk; modersmål; kommunikation; pedagoger; förskola;

    Sammanfattning : Föreliggande undersökning är att ge en bild av sex pedagogers upplevelser av barns andraspråksutveckling i förskolan samt att ge en bild av verktyg och metoder som pedagogerna använder för att utveckla barns andraspråk. Forskningsfrågorna för arbetet är hur pedagogerna beskriver de lärarledda aktiviteterna och leken i syfte att utveckla ett andraspråk, och även vilka verktyg och metoder pedagogerna beskriver som betydelsefulla ur ett andraspråksfrämjande syfte lyfts fram. LÄS MER