Sökning: "lekar genus"

Visar resultat 21 - 25 av 93 uppsatser innehållade orden lekar genus.

  1. 21. Bråklekar utomhus : En kvalitativ studie om pedagogers syn på bråklekar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Edvin Lidman; [2018]
    Nyckelord :Utevistelse; förhållningsätt; farligt; genus;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur pedagoger tänker runt bråklekar utomhus. Fokus i studien är att ta reda på hur pedagogerna förhåller sig till utevistelsen, vad pedagogernas uppfattning av bråklekarna är och hur pedagogerna behandlar pojkar och flickor när det kommer till bråkleken. LÄS MER

  2. 22. Vart tog alla snögummor vägen? : En kvalitativ studie om genusneutral pedagogik i förskolan och jämställdhet

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Mirtha Casselbrant; [2018]
    Nyckelord :Genus; genusneutral pedagogik; kön; könsnormer; socialisation; könssocialisation; jämställdhet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förhållandet mellan genusneutral pedagogik i förskolan och jämställdhet samt hur denna pedagogik ämnas påverka olika könsnormer och beteendemönster hos barn i förskoleålder. Uppsatsens frågeställningar riktades till att fånga hur pedagoger förhåller sig till sambandet mellan genusneutral pedagogik och jämställdhet samt hur de upplever att genuspedagogiken påverkar förskolebarns könsstereotypa normer och attityder. LÄS MER

  3. 23. Att motverka könsroller i förskolan : En studie om förskollärares upplevelser av att arbeta med jämställdhet

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Louise Lindberg; Johannes Gustafsson; [2018]
    Nyckelord :Gender; gender equality; gender pedagogy; gender roles; preschool; preschool teacher; Förskola; förskollärare; genus; genuspedagogik; jämställdhet; könsroll;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie fokuserar sex förskollärares upplevelser av deras jämställdhetsarbete i förskolan. Studien tar sin utgångspunkt i genuspedagogik som huvudsakligen behandlar vuxnas förhållningssätt till könsstereotypa normer. LÄS MER

  4. 24. "Plötsligt hade vi Spiderman på picknick"

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Josefin Stigertsson; [2017]
    Nyckelord :Barn; Förskola; Identitet; Roll; Rollek;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka barns lek med identitet i rollrummet utifrån den dramaturgiskt perspektiv och den psykosociala teorin. Frågeställningarna som används i studien är:1.     Hur uppfattar förskollärare rollrummet och dess funktion?2.     Vad har rekvisitan för roll i leken i rollrummet?3. LÄS MER

  5. 25. En studie om könsmönster i barns lek på fritidshemmet.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Katrin Youssif; [2017]
    Nyckelord :Lek; uppfattningar; könsmönster; fritidshem;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att studera barns lek på fritidshem vid valda situationer och vad lek betyder för dem. För att få svar på mitt syfte utgår jag från tre frågeställningar; Vad leker barnen? Hur uppfattar barnen deras lekar? Framgår det könsmönster i barnens lekar? I så fall på vilket sätt framträder dessa?När undersökningsområdet, syftet och frågeställningarna var bestämt inleddes sökning efter tidigare forskning. LÄS MER