Sökning: "lekar genus"

Visar resultat 11 - 15 av 93 uppsatser innehållade orden lekar genus.

  1. 11. Skogen ur barns perspektiv : En intervjustudie om hur barn resonerar kring skogen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Anna Lindbohm; Elin Olausson; [2020]
    Nyckelord :Barns perspektiv; förskola; genus; lek; skog;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie är att belysa hur barn resonerar kring skogen och hur de använder skogen, samt att undersöka om flickors och pojkars resonemang kring- och vad de använder skogen till skiljer sig åt. Kvalitativa intervjuer av 26 barn (11 flickor och 15 pojkar) i åldrarna tre till fem år på fyra kommunala förskolor i mellansverige har genomförts. LÄS MER

  2. 12. "Vad ska vi leka?" : En observationsstudie om barns könsskapande i utomhusleken och hur pedagogerna förhåller sig till detta.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Selin Bakir; Julia Wigren; [2020]
    Nyckelord :Kön; förskola; utelek; pedagoger; genus; observation;

    Sammanfattning : Denna studies syfte var att synliggöra hur barn konstruerar kön och makt i sin lek utomhus samt hur pedagogerna förhåller sig till barns könande i lek. För att synliggöra detta har vi gjort en observationsstudie där vi observerat barngruppen och pedagogerna på en och samma förskola under deras utomhuslek inom loppet av fyra dagar. LÄS MER

  3. 13. Wow, var det sånt här stort fokus på genus! : En kvalitativ intervjustudie av förskollärares uppfattningar om genus- och jämställdhetsarbete i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Karin Frisk; Marie Schönberg; [2020]
    Nyckelord :Förskollärare; genus; jämställdhet; könsroll; kvalitativa intervjuer;

    Sammanfattning : Förskolläraren har enligt läroplanen ett stort ansvar i barnens utveckling och lärande där varje barn har rätt till en likvärdig utbildning utan att begränsas utifrån kön (Lpfö 18, s. 7 och 15). LÄS MER

  4. 14. Barns användning och upplevelser av skolgården : Utifrån ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Ebba Laanemets; [2019]
    Nyckelord :Genus; barns geografier; sociala konstruktioner; skolgård; platskänsla;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker och analyserar hur barn i mellanstadiet använder och upplever sin skolgård. Material har samlats in genom observationer och kvalitativa intervjuer med 22 elever från två skolor i södra Stockholm och sedan analyserats utifrån ett genusperspektiv. LÄS MER

  5. 15. Förskollärares bemötande av barn i förskolan i relation till vad läroplanen säger om traditionella könsmönster

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Emma Pettersson; Frida Grus; [2019]
    Nyckelord :Kön; könsmönster; normer; genus; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att problematisera några förskollärares förhållningssätt kring hur de kommunicerar med barn, i relation till vad Läroplanen säger om traditionella könsmönster. Metoden som vi använde för att samla in data var observationer och intervjuer med tre förskollärare. LÄS MER