Sökning: "lekens betydelse montessori"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden lekens betydelse montessori.
1. Den så kallade “fria” leken : - en observationsstudie som undersöker förskollärares förhållningssätt under barns fria lek utifrån ett maktperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna kvalitativa studie undersöker hur förskollärares förhållningssätt under barns fria lek inom de två pedagogiska inriktningarna Reggio Emilia och Montessori kan tolkas utifrån Foucaults maktperspektiv. Hur fri är egentligen den fria leken? Forskning kring den fria leken utgår i huvudsak från två områden. LÄS MER
2. Montessorilärares tankar om lek : En kvalitativ studie om utbildade montessorilärares tankar om lekens betydelse och deras roll i barns lek i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur några utbildade montessorilärare ser på lek i montessoripedagogiken. Genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer har deltagarna delat med sig av sina tankar om lekens betydelse och deras roll i leken inom montessoriförskolan. LÄS MER
3. Lekens magi! : Synen på lekens betydelse för lärandeprocesser bland pedagoger på en Reggio Emilia- respektive Montessoriförskola
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, LärarutbildningenSammanfattning : This study deals with play and the importance of meaning of play in the learning process. The aim is to look in to and analyze four preschool teacher´s beliefs and views about the importance of play for children´s learning and development. LÄS MER
4. Lekens lustfyllda lärande - en studie om lekens betydelse i matematikundervisning ur lärarperspektiv
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syfte:Vår undersökning handlade om lekens betydelse imatematikundervisning ur lärarperspektiv.Syftet med denna undersökning var att undersöka lekensbetydelse i barns lärande och utveckling. Vi ville undersöka omleken kunde tillämpas i undervisningen, och speciellt om lekenhade en plats i matematikundervisningen. LÄS MER
5. Lekens betydelse för lärande och utveckling utifrån pedagogens perspektiv En kvalitativ studie gjord på Montessori och Reggio Emilia förskolor
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syfte: Vårt syfte med detta examensarbete är att vi vill skaffa oss en uppfattning om hurpedagogerna på Reggio Emilia samt Montessori förskolor ser på lekens betydelse förutveckling och lärande. Vi vill också ta reda på om det har någon betydelse vilkenfilosofi/pedagogik man utgår ifrån när det gäller att främja barns lärande och utvecklinggenom leken. LÄS MER