Sökning: "linköpings universitet abstrakt"
Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden linköpings universitet abstrakt.
1. Att ramsräkna och upptäckamönster i talsystemet : En intervention i ramsräkning för elever i förskoleklass
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med den här studien var att mäta effekten av en intervention i ramsräkning för elever i förskoleklass. Studien utgick från Response to Intervention - modellen (RTI) för att synliggöra vilka elever som är i behov av en extra insats. Ett förtest gjordes med samtliga elever i förskoleklasserna. LÄS MER
2. Omsorg och lärande, två sidor av samma mynt: : Förskollärares resonemang kring Edu-care.
M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Sammanfattning Den här studien är en kvalitativ studie med ett sociokulturellt perspektiv där vi inriktat oss på omsorg, undervisning och lärande och hur dessa begrepp tolkas och upplevs av förskollärare när det handlar om att se omsorgen som en grund för ett lärande. Vi har även undersökt förskollärarnas resonemang kring begreppet Edu-care och hur de uppfattar detta i förskolan. LÄS MER
3. Trumundervisning på gymnasiet : En studie av hur gymnasielärare arbetar med kursen ’Instrument eller Sång 1’ utifrån instrumentet trummor
M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Denna studie behandlar trumlärares arbete inom kursen ’Instrument och sång 1’ på gymnasiet med inriktning trummor. Studien berör musikämnet då kursen är en del av ämnet musik i gymnasieskolan. LÄS MER
4. Konstruktioner av social (o)hållbarhet inom samhällsplaneringen : En kritisk granskning av Norrköping kommun
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Tema teknik och social förändringSammanfattning : Att uppnå de tre dimensionerna av hållbarhet är ett av samhällsplaneringens övergripande mål, men trots det har den sociala hållbarheten fått minst uppmärksamhet och sociala aspekter åsidosatts. Samtidigt föreligger det maktstrukturer som ett hinder. LÄS MER
5. Tematisk analys av ett digitalt läromedel i tidig matematik för barn i åldrarna 4–6 år
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskapSammanfattning : Det är viktigt att barn i 4–6-årsåldern ges förutsättningar för att utveckla färdigheter i tidig matematik. Barnets lärande i såväl matematik som andra ämnen förmedlas av den tidiga förståelsen, som också har stor påverkan på individens fortsatta lärande, som skolbarn och även som vuxen. LÄS MER