Sökning: "litterära teman"

Visar resultat 16 - 20 av 45 uppsatser innehållade orden litterära teman.

  1. 16. Ungdomars akilleshäl eller en didaktisk möjlighet? : En didaktisk diskussion med utgångspunkt i hur Iliaden gestaltas på Tiktok

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Hanna Gustafsson Svahn; [2021]
    Nyckelord :TikTok; fanfiction; Iliaden; McCromick; Torell; litteraturdidaktik; svensämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Förändrade medievanor bidrar med nya litteraturdidaktiska förutsättningar, såväl utmaningar som möjligheter i litteraturundervisningen. Syftet med denna studie är att undersöka vad som händer med en äldre litterär text när den gestaltas på Tiktok och vilken eventuell litteraturdidaktisk potential sådana Tiktok-videos besitter. LÄS MER

  2. 17. Alienation och galenskap : Ett ekokritiskt ljus på Vilhelm Mobergs Utvandrarna och en undersökning av ekolitteracitet och didaktik i ämnet svenska på gymnasiet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Robin Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Vilhelm Moberg; ekokritik; ekolitteracitet;

    Sammanfattning : Denna studie tar sitt avstamp i Skolverkets mål om en undervisning i hållbarhet, miljö och natur i syfte att undersöka hur dessa teman kan behandlas didaktiskt i skolämnet svenska i Sverige. Två frågeställningar prövas där den ena utforskar hur det litterära verket Utvandrarna av Vilhelm Moberg kan förstås ur ett ekokritiskt perspektiv, och den andra kastar ljus på begreppet ekolitteracitet och dess didaktiska möjligheter. LÄS MER

  3. 18. Har Strindberg en plats i dagens klassrum?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Rebecka Hillman; Erica Holmqvist; [2021]
    Nyckelord :August Strindberg; feministisk litteraturteori; feministisk pedagogik; genus; genusmedveten läsning; litteraturundervisning; litterär kanon; normkritisk pedagogik.;

    Sammanfattning : Med denna kunskapsöversikt har vi haft för avsikt att undersöka vad forskningen säger om hur kanoniserade verk kan läsas på ett genusmedvetet sätt för att främja en reflekterande undervisning på högstadiet och gymnasiet. I undersökningen av detta område har vi identifierat fyra teman, som alla kopplats till genusmedvetenhet, i vilka vi tagit avstamp för att besvara arbetets frågeställning  Hur kan kanoniserade litterära verk läsas för att främja genusmedvetenhet?  Dessa fyra teman är genusmedvetenhet i förhållande till kanonbegreppet, teoribildning, pedagogiska strategier och förhållningssätt samt ett litterärt exempel i form av förankring i August Strindbergs Fröken Julie (1888). LÄS MER

  4. 19. Litteraturens legitimeringar i litteraturhistoriska läromedel : En brukstextanalys av två läromedel för gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Magnus Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :legitimering; litteraturhistoria; litteratursyn; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte är att studera hur litteraturhistoriska läromedel i svenska för gymnasiet legitimerar de litterära verk och författarskap de omfattar, samt även vilken litteratursyn de legitimerar. En brukstextanalytisk metod tillämpas för att studera läromedlens innehållsliga mönster, dess teman och propositioner. LÄS MER

  5. 20. "Berättelsen är anpassad efter hur du spelar" : En litteraturvetenskaplig komparativ analys av datorspel utifrån perspektiven narratologi, interaktion och föreställningsvärldar

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Jasmin Larsson; [2020]
    Nyckelord :Narratologi; fokalisering; interaktivitet; receptionsteori; litterära föreställningsvärldar; datorspel; litteratur; det vidgade textbegreppet;

    Sammanfattning : Datorspel som litteratur i undervisning är ett relativt nytt forskningsområde. I detta examensarbete utförs en litteraturvetenskaplig komparativ analys mellan de tre datorspelen The Wolf Among Us, What Remains of Edith Finch och Sorcery! 1–3. LÄS MER